8 תשובות
האגדה מספרת שמשה גילה חכמה יתירה בעת שהיה בנה המאומץ של בת פרעה.
ופרעה חשד בו, והציע להביא 2 מגשים אחד עם זהב ואחד עם גחלים.
משה רצה לקחת הזהב, ובא מלאך ודחף לו את היד לגחלים, ומשה כדי לקרר את הידיים שנכוו שם את הגחלים בפה ונשרפה לו הלשון.
ופרעה חשד בו, והציע להביא 2 מגשים אחד עם זהב ואחד עם גחלים.
משה רצה לקחת הזהב, ובא מלאך ודחף לו את היד לגחלים, ומשה כדי לקרר את הידיים שנכוו שם את הגחלים בפה ונשרפה לו הלשון.
בבר
במידרש כתוב שפרעה (משה גדל בבית פרעה אחרי שבתיה בת פרעה משתה אותו מהיאור) עשה למשה כשהיה קטן מבחן (לא זוכר בדיוק למה) ושם לפניו 2 קערות אחד עם זהב ואחד עם גחלים וכמו שילד הוא ילד הוא שלח את היד לזהב ובא מלאך והזיז לו את היד היד לגחלים משה נכווה והכניס את היד לפה עם גחל (כמה שזכור לי זה היה מבחן לראות אם הוא חמדן או משהו כזה) יש דבר מעניין היו כמה מושיעים בולטים ביהדות משה: היה כבד פה ולשון והושיע את ישראל ולא בגלל שהיה לו פה טוב. שמשון: היה נכה כתוב שהיה הולך על ידיו כי לא היו לו רגליים ובכל זאת כולנו גדלנו על הסיפורים של שמשון הגיבור. ואסתר: כתוב שהיתה בת 80 לערך כשקרה נס פורים ופניה היו בצבע צהוב (כמו של החולים)... דוד.. זה ללמד שלה תחשוב שבגלל שמשה היה לו פה טוב הצליח לסחוף את כולם, או שמשון שהיה גבר גבר, או אסתר הייתה בחורה פצצה וסובבה לאחשוורוש את הראש אלא הכל מלמעלה..
אהרון מאיר
הוספה על התשובות היפות שמעלי:
מגידי העתידות של פרעה אמרו שיבוא יום וגבר יוולד בעם ישראל ויביס אותו.
מהפחד הוא הורה לא להחיות שום זכר יהודי שיוולד.
כאשר בת פרעה מצאה את התינוק משה ביאור והביאה אותו לארמון פרעה חשש ונזהר.
אך כאשר משה התינוק שישב על ברכי פרעה הרים את הכתר מעל ראש פרעה ושם על ראשו שלו פרעה הבין שזה סימן שמשה הוא זה שיביס אותו וישחרר את עם ישראל ואז יש את הסיפור הידוע...
מגידי העתידות של פרעה אמרו שיבוא יום וגבר יוולד בעם ישראל ויביס אותו.
מהפחד הוא הורה לא להחיות שום זכר יהודי שיוולד.
כאשר בת פרעה מצאה את התינוק משה ביאור והביאה אותו לארמון פרעה חשש ונזהר.
אך כאשר משה התינוק שישב על ברכי פרעה הרים את הכתר מעל ראש פרעה ושם על ראשו שלו פרעה הבין שזה סימן שמשה הוא זה שיביס אותו וישחרר את עם ישראל ואז יש את הסיפור הידוע...
חוסר ביטחון עצמי
ההורים שלו היו אחים
היה כתוב את זה באילן יוחסין שלו
היה כתוב את זה באילן יוחסין שלו
אנונימי
אני מביא ציטוט מדויק משיחת הרב לייטמן בנדון מאוקטובר 2005.
רב לייטמן הוא מקובל גדול תלמיד של אחרון המקובלים בשרשרת שהחלה באברהם אבינו.
"זה החוק, שאי אפשר לבטא את העניינים הרוחניים, ולהביע אותם במילים. משה רבינו (וכן מקובלים אחרים) לא היה בעל מום בדיבור כמו שנהוג לחשוב, משה היה אדם בריא ורגיל, נטול פגמים, ומצויד בכל הכלים הגשמיים. אלא מטבע הרוחני, שאינו יכול להתלבש בכלים הגשמיים, ולהיקלט באוזניים או במוחא וליבא של אלו שאינם נמצאים בדרגה הרוחנית, וזה נקרא "כבד פה וכבד לשון". שאי אפשר להוריד את הרוחניות עד הגשמיות ממש, כך שתהיה מובנת לאדם שאין לו הכנה. לכן המורה, שבמקרה זה הוא בעל הסולם, צריך להמתין עד שתהיה שוב התעוררות מלמעלה, והתלמיד יתעורר קצת מעל מצבו הרגיל, ואולי יתאפשר לחדש את הקשר ללא ההפרעה הגשמית החיצונית, שרואה את המורה".
וזה ההסבר שמתקבל ביותר על הדעת, משום שגם משה היה עילוי רוחני ומקובל דגול, ומתקבל על הדעת שהתקשה להעביר עניינים עליונים שברוחניות לפשוטי העם, שהרי מדובר בשתי שפות שונות לחלוטין.
שוקי וייס
רפואת יחסי אנוש
רב לייטמן הוא מקובל גדול תלמיד של אחרון המקובלים בשרשרת שהחלה באברהם אבינו.
"זה החוק, שאי אפשר לבטא את העניינים הרוחניים, ולהביע אותם במילים. משה רבינו (וכן מקובלים אחרים) לא היה בעל מום בדיבור כמו שנהוג לחשוב, משה היה אדם בריא ורגיל, נטול פגמים, ומצויד בכל הכלים הגשמיים. אלא מטבע הרוחני, שאינו יכול להתלבש בכלים הגשמיים, ולהיקלט באוזניים או במוחא וליבא של אלו שאינם נמצאים בדרגה הרוחנית, וזה נקרא "כבד פה וכבד לשון". שאי אפשר להוריד את הרוחניות עד הגשמיות ממש, כך שתהיה מובנת לאדם שאין לו הכנה. לכן המורה, שבמקרה זה הוא בעל הסולם, צריך להמתין עד שתהיה שוב התעוררות מלמעלה, והתלמיד יתעורר קצת מעל מצבו הרגיל, ואולי יתאפשר לחדש את הקשר ללא ההפרעה הגשמית החיצונית, שרואה את המורה".
וזה ההסבר שמתקבל ביותר על הדעת, משום שגם משה היה עילוי רוחני ומקובל דגול, ומתקבל על הדעת שהתקשה להעביר עניינים עליונים שברוחניות לפשוטי העם, שהרי מדובר בשתי שפות שונות לחלוטין.
שוקי וייס
רפואת יחסי אנוש
טוב, ועכשיו על מה שכתוב בספר שמות ולא במדרשים:
משה לא היה מגמם הוא פשוט היה אטי או שלא ידע להתנסח טוב.
גם ירמיהו (פרק א' 5-9) מציג את עצמו כמי שאינו יודע דבר כשאלוהים מטיל עליו שליחות.
זו אינה אמירה שהוא ממש לא מדבר, אלא שהוא לא ניחן ביכולת דיבור של נואם.
אין ול את הכישורים לשכנע, שפתו אינה שפה טובה.
זו אחרת הדרכים של אנשים שמיועדם לנבואה לנסות להתחקמק ממנה.
גם משה העלה תירוצים שונים: אולי אל יאמינו לי? מי אני אגיד שאתה? איך אוכל לשלכנע אותם? וכיו"ב.
אלוהים נתנן לו אותו שונים (מקל שהופך לנחש, יד שנצרעת ונרפאת) כדי שהעם יאמין שהוא אכן מדבר בשם האל.
תאר לעצמך שהיו שולחים אותך עכשיו לדבר באו"ם ולשכנע את השומעים כי עליהם להקוע את העם הפלסטיני על מעשיו. האם היית מסכים מייד? האם לא היו עולות בך מחשבות כגון: אני לא יודע לדבר כל כך יפה, אני לא מקצוען, אני לא יודע מספיק פרטים וכו'? וודאי שכן. כי אין לך ניסיון דיפלומטי. אולי הוא לא ידע מספיק טוב את שפת עמו.
זו הכוונה, רק זו. שום הורים אחרים ושום קערות, אלא מדרשים שבאים לתאר חסרון כיתרון. גמגום שנובע מאמונה גדולה ומחוכמה.
המזרח הקדום הנביאים נחשבו לאנשים שבמקום לדבר היו ממלמלים מיני דברים לא ברורים.
אולי יש לכך השפעה.
משה לא היה מגמם הוא פשוט היה אטי או שלא ידע להתנסח טוב.
גם ירמיהו (פרק א' 5-9) מציג את עצמו כמי שאינו יודע דבר כשאלוהים מטיל עליו שליחות.
זו אינה אמירה שהוא ממש לא מדבר, אלא שהוא לא ניחן ביכולת דיבור של נואם.
אין ול את הכישורים לשכנע, שפתו אינה שפה טובה.
זו אחרת הדרכים של אנשים שמיועדם לנבואה לנסות להתחקמק ממנה.
גם משה העלה תירוצים שונים: אולי אל יאמינו לי? מי אני אגיד שאתה? איך אוכל לשלכנע אותם? וכיו"ב.
אלוהים נתנן לו אותו שונים (מקל שהופך לנחש, יד שנצרעת ונרפאת) כדי שהעם יאמין שהוא אכן מדבר בשם האל.
תאר לעצמך שהיו שולחים אותך עכשיו לדבר באו"ם ולשכנע את השומעים כי עליהם להקוע את העם הפלסטיני על מעשיו. האם היית מסכים מייד? האם לא היו עולות בך מחשבות כגון: אני לא יודע לדבר כל כך יפה, אני לא מקצוען, אני לא יודע מספיק פרטים וכו'? וודאי שכן. כי אין לך ניסיון דיפלומטי. אולי הוא לא ידע מספיק טוב את שפת עמו.
זו הכוונה, רק זו. שום הורים אחרים ושום קערות, אלא מדרשים שבאים לתאר חסרון כיתרון. גמגום שנובע מאמונה גדולה ומחוכמה.
המזרח הקדום הנביאים נחשבו לאנשים שבמקום לדבר היו ממלמלים מיני דברים לא ברורים.
אולי יש לכך השפעה.
אנונימי
לאנונימי שחושב שהוא יודע משהו על אילן היוחסין של משה.
אין לך בושה ככה לדבר? תבדוק לפני שאתה קובע משהו!
באותה תקופה לא היתה בעיה בכלל להתחתן עם בני משפחה מדרגה שנה ועמרם אביו של משה התחתן עם יוכבד שהיה דודתו. כתוב במפורש בתורה!
אין לך בושה ככה לדבר? תבדוק לפני שאתה קובע משהו!
באותה תקופה לא היתה בעיה בכלל להתחתן עם בני משפחה מדרגה שנה ועמרם אביו של משה התחתן עם יוכבד שהיה דודתו. כתוב במפורש בתורה!