20 תשובות
יש הרבה גזענות אשכנזים כאילו 'מעל' הספרדים.. יותר חכמים
עד לפני 20 שנה כל הישיבות היו אשכנזיות בזכות הרב עובדיה הכל התפתח
עד לפני 20 שנה כל הישיבות היו אשכנזיות בזכות הרב עובדיה הכל התפתח
חתן אשכנזי לא נחשב איכותי מבחור ספרדי
לא יודע אם הייתי משתמש במילה גזענות. אבל כן לצערי משפחה אשכנזית לא תעדיף חתן ספרדי.. היו מקרים שבני זוג רצו להינשא אבל רק בגלל המוצא המשפחה לא רצתה.. (אני חוויתי את זה)..
יש הבדל בין הספרדים לאשכנזים בהלכות ובדינים שונים, ולפעמים זה יכול להיות דבר משמעותי כמו קטניות בפסח, שכמעט כל מה שספרדים אוכלים בפסח-אשכנזים לא אוכלים, וקשיים אלו גורמים העדפה של אותו עדה כדי שלא יהיו בעיות כשמתארחים למשל אצל המשפחה של אחד הצדדים.
זה סגנון שונה, משפחה אשכזית מאוד שונה ממשפחה ספרדית וכך גם הבית, הנהלים, החינוך, המנטליות.. ומאוד הגיוני שכל אחד יחפש את הסגנון שלו ומה שמתאים לו
אנונימית
זה יותר שייך לפעם, פעם הערבוב בין דתות בכללי (ולאו דווקא אשכנזים וספרדים) היה קשה למשפחות שרצו לשמור על המוצא. כיום העניין הזה קיים עדיין ויש משפחות מעט הדעות קדומות, אך העניין פחת
מכיר את זה, גם אני נתקלתי בזה וזה בהחלט גזענות
זה לא רק אצל חרדים אלא אצלהם רואים את זה יותר.
זה נכון לצערי, ואצל החרדים זה בולט במיוחד.
לא מזמן התפרסם סיפור על משפחה חרדית מזרחית מזיכרון יעקב, שהילדים שם הוחרמו בבית הספר בגלל שהם לא אשכנזים כמו שאר התלמידים.
באמת קשה להבין מה עומד מאחורי זה.
לא מזמן התפרסם סיפור על משפחה חרדית מזרחית מזיכרון יעקב, שהילדים שם הוחרמו בבית הספר בגלל שהם לא אשכנזים כמו שאר התלמידים.
באמת קשה להבין מה עומד מאחורי זה.
כן, לשמה.
אנונימי
לצערי זה קיים וכנראה חשש מהשונה
וזה לא יהדות ונוגד יהדות וזה מצער
וזה לא יהדות ונוגד יהדות וזה מצער
אנונימי
שלום רב,
גזענות או עליונות של עדה כפי שהעלית בשאלתך היא תשובה שגויה מלאת שנאה עצמית של העונים כך. אני אשכנזי, חרדי, מומחה בנושאי משפחה כיועץ ומלווה משפחות במצוקה, ואני בהחלט אמור לתת לך תשובה מקצועית לנושא הזה.
כמו כן חמשת ילדי, בלי יוצא מן הכלל נשואים בנישואים של אשכנזים וספרדים וחצי תימנים וכל סלט הירקות היהודי, כך שיש לי הרבה ניסיון גם מהצד הדתי של הנושא.
נצא מתוך ההנחה הראשונה שכולנו, כל העדות כולן הם יוצאי עיראק של היום, אברהם אבינו הגיע מעיראק ומשם עבר לחלאב שבסוריה (דרך אגב השם המלא של המקום הוא חאלב איברהים. בגלל החלב הרב שאברהם חילק שם לעניים) ורק משם הגענו אחרי ירידה למצרים לארץ ישראל.
כולנו בלי יוצא מן הכלל בניו של יעקב אבינו, וגם שם כבר הייתה שמאה ומחלוקת בין האחים.
בעוונותינו הרבים פוזרנו לאחר חורבן הבית השני למקומות שונים ומשונים, צפון אפריקה, אירופה, סין, הודו, רוסיה, ועוד, כמובן שהם היו תחת שמות אחרים באותה תקופה. לאחר שאשור בגלה את עשרת השבטים שלא נודע מקומם עד היום נשארנו רק שני שבטים בלבד, יהודה ובנימין, כך שאין כל הבדל בין יהודי ליהודי, כי כולנו מאב אחד. משבט בנימין כמעט ולא נשאר ממנו זכר לאחר פילגש בגבעה, נא לקרוא בתנ"ך, ויהודה לקח אותו תחת חסותו והם התמזגו יחד.
אם כן, נגיע סוף סוף לשאלתך על מה ולמה ההקפדה על חתן אשכנזי דווקא.
בתוך כל הגלויות הללו שערכו 2000 שנה נוצרו פערים בהנהגות ובתפילות ובטעמי הכשרות השונים. נכון שהמוביל המרכזי הוא השולחן ערוך, אבל קיים שוני גדול בין השולחן ערוך האשכנזי ובין השולחן ערוך שערך מרן עובדיה. ההבדלים הללו הפכו להיות מהותיים, משום מה, ואיני יכול לומר שאין בזאת התערבות של חיפוש כבוד של רבנים אלו ואחרים. גדולה כמו שהייתה בין רבנים בימי כתיבת השולחן ערוך איננה נמצאת בעמנו כיום.
שני אנשים ישבו וכתבו ספר הלכות מפורט וגדול לעם ישראל. כל אחד עשה זאת באופן עצמאי, בלי לדעת שיש מישהו אחר שכותב. מה אפשר לעשות לא היה אינטרנט ולא טלפונים סלולריים והקשר היה על ידי שליחים שלפעמים לקחת להם כמה חודשים להביא מכתב ממקום למקום. וכך כאשר מרן יוסף קארו מצפת סיים לכתוב את ספרו השולחן ערוך הוא שלח אותו לקריאה לגדול הדור באירופה הרב משה איסרליש שגם הוא ישב וכתב ספר הלכות כמו השולחן ערוך, הרב איסרליש קיבל את כתב היד ועבר עליו, ה ושם כתב כמה הערות משלו ושלח בחזרה לרבי יוסף קארו. רבי יוסף קארו הוציא את הספר לאור כשהערותיו של רבי משה איסרליש מופיעות בו תחת המילים 'הגה'. הרב איסרליש גנז את ספרו ולא הוציאו לעולם בדפוס כי לעם ישראל צריך רק ספר הלכות אחד.
בימינו זה השתנה. והכל בגלל המנהגים השונים שנוספו לכל קהילה במהלך הגלות הארוכה.
ההלכה באה ואומרת שהאישה הולכת אחר בעלה. אם כן בחורה אשכנזית שהולכת להתחתן עם ספרדי הופכת להיות ספרדייה על פי כל מנהגיה. ובגלל ויכוחים על כשרות המאכלים (בעיקר בגלל פוליטיקה של חברות הכשרות החרדיות, מה לעשות כסף מעוור עיניים) הופך פתאום מטבח ספרדי ללא כשר לאשכנזי ולהפך המטבח האשכנזי לא כשר לספרדי ומתעוררות בעיות קשות של אירוח המשפחה, כי זה לא יכול לאכול אצל זה, וכן הלאה והכל שטויות נוראיות, כי אצל כולם כשר למהדרין.
כך נוצר המצב שמשפחה אשכנזית כמו משפחה ספרדית מחפשים חתן בן הקהילה שלהם ובן המנהגים שלהם. אותו בירור והפרדה יהיה כאן בין חתן מרוקאי או עיראקי לבחורה מטוניס וכדומה. או חתן תימני, זה כבר בכלל נורא ואיום (אני כותב על דרך ההלצה).
לכן לא שמים לב על מה שבאמת חשוב - שבני הזוג יאהבו אחד את השני ויחיו חיים ארוכים ומאושרים יחד.
בברכה
מאיר שמחוני
גזענות או עליונות של עדה כפי שהעלית בשאלתך היא תשובה שגויה מלאת שנאה עצמית של העונים כך. אני אשכנזי, חרדי, מומחה בנושאי משפחה כיועץ ומלווה משפחות במצוקה, ואני בהחלט אמור לתת לך תשובה מקצועית לנושא הזה.
כמו כן חמשת ילדי, בלי יוצא מן הכלל נשואים בנישואים של אשכנזים וספרדים וחצי תימנים וכל סלט הירקות היהודי, כך שיש לי הרבה ניסיון גם מהצד הדתי של הנושא.
נצא מתוך ההנחה הראשונה שכולנו, כל העדות כולן הם יוצאי עיראק של היום, אברהם אבינו הגיע מעיראק ומשם עבר לחלאב שבסוריה (דרך אגב השם המלא של המקום הוא חאלב איברהים. בגלל החלב הרב שאברהם חילק שם לעניים) ורק משם הגענו אחרי ירידה למצרים לארץ ישראל.
כולנו בלי יוצא מן הכלל בניו של יעקב אבינו, וגם שם כבר הייתה שמאה ומחלוקת בין האחים.
בעוונותינו הרבים פוזרנו לאחר חורבן הבית השני למקומות שונים ומשונים, צפון אפריקה, אירופה, סין, הודו, רוסיה, ועוד, כמובן שהם היו תחת שמות אחרים באותה תקופה. לאחר שאשור בגלה את עשרת השבטים שלא נודע מקומם עד היום נשארנו רק שני שבטים בלבד, יהודה ובנימין, כך שאין כל הבדל בין יהודי ליהודי, כי כולנו מאב אחד. משבט בנימין כמעט ולא נשאר ממנו זכר לאחר פילגש בגבעה, נא לקרוא בתנ"ך, ויהודה לקח אותו תחת חסותו והם התמזגו יחד.
אם כן, נגיע סוף סוף לשאלתך על מה ולמה ההקפדה על חתן אשכנזי דווקא.
בתוך כל הגלויות הללו שערכו 2000 שנה נוצרו פערים בהנהגות ובתפילות ובטעמי הכשרות השונים. נכון שהמוביל המרכזי הוא השולחן ערוך, אבל קיים שוני גדול בין השולחן ערוך האשכנזי ובין השולחן ערוך שערך מרן עובדיה. ההבדלים הללו הפכו להיות מהותיים, משום מה, ואיני יכול לומר שאין בזאת התערבות של חיפוש כבוד של רבנים אלו ואחרים. גדולה כמו שהייתה בין רבנים בימי כתיבת השולחן ערוך איננה נמצאת בעמנו כיום.
שני אנשים ישבו וכתבו ספר הלכות מפורט וגדול לעם ישראל. כל אחד עשה זאת באופן עצמאי, בלי לדעת שיש מישהו אחר שכותב. מה אפשר לעשות לא היה אינטרנט ולא טלפונים סלולריים והקשר היה על ידי שליחים שלפעמים לקחת להם כמה חודשים להביא מכתב ממקום למקום. וכך כאשר מרן יוסף קארו מצפת סיים לכתוב את ספרו השולחן ערוך הוא שלח אותו לקריאה לגדול הדור באירופה הרב משה איסרליש שגם הוא ישב וכתב ספר הלכות כמו השולחן ערוך, הרב איסרליש קיבל את כתב היד ועבר עליו, ה ושם כתב כמה הערות משלו ושלח בחזרה לרבי יוסף קארו. רבי יוסף קארו הוציא את הספר לאור כשהערותיו של רבי משה איסרליש מופיעות בו תחת המילים 'הגה'. הרב איסרליש גנז את ספרו ולא הוציאו לעולם בדפוס כי לעם ישראל צריך רק ספר הלכות אחד.
בימינו זה השתנה. והכל בגלל המנהגים השונים שנוספו לכל קהילה במהלך הגלות הארוכה.
ההלכה באה ואומרת שהאישה הולכת אחר בעלה. אם כן בחורה אשכנזית שהולכת להתחתן עם ספרדי הופכת להיות ספרדייה על פי כל מנהגיה. ובגלל ויכוחים על כשרות המאכלים (בעיקר בגלל פוליטיקה של חברות הכשרות החרדיות, מה לעשות כסף מעוור עיניים) הופך פתאום מטבח ספרדי ללא כשר לאשכנזי ולהפך המטבח האשכנזי לא כשר לספרדי ומתעוררות בעיות קשות של אירוח המשפחה, כי זה לא יכול לאכול אצל זה, וכן הלאה והכל שטויות נוראיות, כי אצל כולם כשר למהדרין.
כך נוצר המצב שמשפחה אשכנזית כמו משפחה ספרדית מחפשים חתן בן הקהילה שלהם ובן המנהגים שלהם. אותו בירור והפרדה יהיה כאן בין חתן מרוקאי או עיראקי לבחורה מטוניס וכדומה. או חתן תימני, זה כבר בכלל נורא ואיום (אני כותב על דרך ההלצה).
לכן לא שמים לב על מה שבאמת חשוב - שבני הזוג יאהבו אחד את השני ויחיו חיים ארוכים ומאושרים יחד.
בברכה
מאיר שמחוני
ככה זה בכל העולם - כשמדובר בתרבות השידוך וכשהמשפחה בוחרת לילדה/אישה את בן הזוג (או במקרים האלו את ה"בעלים"). זה לא קשור לאשכנזים, אלא לחשיבה הדתית, המסורתית, הפרימיטיבית, האברהמית, המזיקה והמעוותת.
אגב, לפעמים עדיין יש פערים עצומים במנטאליות של מזרחיים ואשכנזים, ממש כמו ההבדל בין אירופאים לערבים - ואז הגיוני שכל אחד יעדיף ויבין מנטאליות הקרובה יותר לליבו.
כמעט כל אישה תעדיף גבר שדומה לה וחושב כמוה...
(לאו דווקא במראה)...
אגב, לפעמים עדיין יש פערים עצומים במנטאליות של מזרחיים ואשכנזים, ממש כמו ההבדל בין אירופאים לערבים - ואז הגיוני שכל אחד יעדיף ויבין מנטאליות הקרובה יותר לליבו.
כמעט כל אישה תעדיף גבר שדומה לה וחושב כמוה...
(לאו דווקא במראה)...
אנונימית
לתגובה הראשונה - המזרחיים רק נפגעו מכך שנפתחו המון ישיבות למזרחיים וישיבות בכלל
המזרחיים רק נפגעים מכך שהם נופלים לדת.
ש"ס עשתה נזקים עצומים למזרחיים.
המזרחיים רק נפגעים מכך שהם נופלים לדת.
ש"ס עשתה נזקים עצומים למזרחיים.
אנונימ
ומה תגידו אני אשכנזי והייתי מאורס לבחורה ספרדיה וההורים שלה התנגדו לשידוך בלי לדבר איתי אפילו מילה אחת רק בגלל מוצאי עד שגרמו לביטול השידוך?
יניב
יודעים שאשכנזי שיקח ספרדי או להיפך הילדים שלהם יהיו בבעיה..
בבתי ספר של החסידים אין מה לחשוב אפילו שיכניסו אותם וזה לא בגלל גזענות
אלא בעיקר בסגנון דיבור ומילים לא יפות שלא שומעים שם.
אולי אצל ליטאים שהם יותר פתוחים מכניסים גם ספרדים אבל תמיד ירגישו חצויים.
לכן לא כדאי לעשות נישואין של ספרדי ואשכנזי-למה לגרום הסבל הזה?
כל אחד ילך אצל הסוג שלו ויהיה הכי מקובל שם..
בבתי ספר של החסידים אין מה לחשוב אפילו שיכניסו אותם וזה לא בגלל גזענות
אלא בעיקר בסגנון דיבור ומילים לא יפות שלא שומעים שם.
אולי אצל ליטאים שהם יותר פתוחים מכניסים גם ספרדים אבל תמיד ירגישו חצויים.
לכן לא כדאי לעשות נישואין של ספרדי ואשכנזי-למה לגרום הסבל הזה?
כל אחד ילך אצל הסוג שלו ויהיה הכי מקובל שם..
אשכנזים חושבים שהם יותר איכותים מספרדים... לכן בחור שלקוח בחורה ספרדיה והוא אשכנזי אז משפחתו והסביבה תנסה למצוא מה המום שלו שהוא התפשר...
אנונימיתת
זה לא גיזענות, אבל זה דומה לספרדים שלא אוהבים ערסים אז כמעט אותו הדבר שאשכנזים לא אוהבים ספרדים. אם את רוצה אני יכול להסביר לך יותר בפרטי כי אני ספרדי ואני הייתי בישיבה ליטאית
לצערי התשובה היא כן. זו בעיה קשה במגזר שלנו.
נכון, זה באמת קצת (הרבה) התנשאות,
אבל זה גם הבדלים בסגנון ובמהות,
ובכלל, אצל החרדים- גם האשכנזים בתוכם מתחתנים רק עם עצמם-
ליטאים לא מתחתנים עם חסידים, וחסידים של חסידות מסויימת לא יתחתנו עם חסידים מחסידות אחרת.
אבל זה גם הבדלים בסגנון ובמהות,
ובכלל, אצל החרדים- גם האשכנזים בתוכם מתחתנים רק עם עצמם-
ליטאים לא מתחתנים עם חסידים, וחסידים של חסידות מסויימת לא יתחתנו עם חסידים מחסידות אחרת.
חרדית מבית
באותו הנושא: