77 תשובות
עובדות, היגיון, ושכל ישר
אנונימי
לאלוקים כי... בפרטי
האבולוציה זה לא עניין של אמונה זה עניין של עובדה וגם אם כל הדתיים והחרדים יגידו שזה לא קרה זה לא ישנה את העובדה שזה כן
ואלוהים לא קיים
ואלוהים לא קיים
אנונימי
אני מאמינה ב-ה'
שמעי אני לא אשקר שאני מאמינה גם כי ככה לימדו אותי בבית
אבל זה מעבר לזה אני באמת אוהבת להאמין בו
שמעי אני לא אשקר שאני מאמינה גם כי ככה לימדו אותי בבית
אבל זה מעבר לזה אני באמת אוהבת להאמין בו
הקדוש ברוך הוא
לשניהם
הם לא סוטרים אחד את השני ושניהם נשמעים הגיוניים
הם לא סוטרים אחד את השני ושניהם נשמעים הגיוניים
אנונימית
^^^^ תוכיח
תנסה לשכנע אותי
תנסה לשכנע אותי
אנונימית
הם לא סותרים אחד את השני? הדת היהודית אומרת שהאדם נוצר מעפר ושהחיות נוצרו בבת אחת כולן בעוד האבולוציה אומרת ההפך הגמור
הם לא סותרים אחד את השני? הדת היהודית אומרת שהאדם נוצר מעפר ושהחיות נוצרו בבת אחת כולן בעוד האבולוציה אומרת ההפך הגמור
אנונימי
^^^ זה כן סותר
אני מאמין שאלוהים קיים כי הנקודה של ההתחלה של המפץ הגדול לא נוצרה מחיבור של חומרים כי אם זה באמת זה היה לוקח מיליארדי שנים וזה סיכוי פחות ממש
ואלוהים זה הדרך הכי נורמלית והגיונית
ואלוהים זה הדרך הכי נורמלית והגיונית
אנונימי
אבל יש מצב שאולי בתנך נקראנו בני אדם אבל אנחנו בכל זאת היינו קופים ואולי לפני שהיינו קופים היינו אפר נו באמת להכל יש פתרון שיגרום לזה להישמע הגיוני
אנונימית
katz44you
להוכיח לך את חוסר קיומו של אלוהיך? בכיף
היהדות טוענת שהעולם נברא במאמר ואילו האסטרופיזיקה הוכיחה אחרת
היהדות טוענת שהחיים נוצרו במאמר ומעפר ואילו מדעי החיים הוכיחו אחרת
היהדות טוענת שבמצרים הקדומה היו כש2 מיליון עבדים (גברים נשים וטף) ואילו הארכיאולוגיה הוכיחה אחרת
היהדות טוענת שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ (שמש בגבעון דום) ואילו המדע הוכיח אחרת
להמשיך? אל שטועה כל כך הרבה פעמים הוא לא אל
להוכיח לך את חוסר קיומו של אלוהיך? בכיף
היהדות טוענת שהעולם נברא במאמר ואילו האסטרופיזיקה הוכיחה אחרת
היהדות טוענת שהחיים נוצרו במאמר ומעפר ואילו מדעי החיים הוכיחו אחרת
היהדות טוענת שבמצרים הקדומה היו כש2 מיליון עבדים (גברים נשים וטף) ואילו הארכיאולוגיה הוכיחה אחרת
היהדות טוענת שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ (שמש בגבעון דום) ואילו המדע הוכיח אחרת
להמשיך? אל שטועה כל כך הרבה פעמים הוא לא אל
אנונימי
אנונימי
הזמן נוצר עם המפץ הגדול ככה שגם אם זה היה לוקח טריליוני טריליונים של שנים זה היה קורה
ויותר הגיוני לך שישות מדומיינת בראה את העולם מאשר שתהליך טבעי קרה? מוזר
בנוסף האבולוציה לא טוענת שבאנו מהעפר בשום שלב ואותו אדם שמסופר עליו בתנך הוא לא היה קוף אלא הומו סאפיינס מדבר
הזמן נוצר עם המפץ הגדול ככה שגם אם זה היה לוקח טריליוני טריליונים של שנים זה היה קורה
ויותר הגיוני לך שישות מדומיינת בראה את העולם מאשר שתהליך טבעי קרה? מוזר
בנוסף האבולוציה לא טוענת שבאנו מהעפר בשום שלב ואותו אדם שמסופר עליו בתנך הוא לא היה קוף אלא הומו סאפיינס מדבר
אנונימי
אלוהים זה הכי הגיוני
במקום להגיד טריליוני שנים
אפשר להגיד דמות אלוהית בפחות מרגע
במקום להגיד טריליוני שנים
אפשר להגיד דמות אלוהית בפחות מרגע
אנונימי
אין שום סתירה בין האלוהות לאבולוציה או למפץ הגדול, להפך אלו רשומים בתורה
בה', כי זו האמת. באבולוציה פחות, אבל אין לי ממש בעיה עם הצד המדעי שלה, רק עם הבורים שחושבים שהיא סותרת את היהדות.
"היהדות טוענת שהעולם נברא במאמר ואילו האסטרופיזיקה הוכיחה אחרת"
לא, היא הוכיחה שהמאמר יצר נקודה סינגולרית. ואלוקים לא מדבר, אז העולם לא נוצר במאמר כמו שאתה מדמיין.
"היהדות טוענת שהחיים נוצרו במאמר ומעפר ואילו מדעי החיים הוכיחו אחרת"
חיים לא נוצרים מחומר דומם, זה חור שעוד לא מצאו לו פיתרון. ושוב, אלוקים לא מדבר ומאמר זה לא בתפיסה שלנו.
"היהדות טוענת שבמצרים הקדומה היו כש2 מיליון עבדים (גברים נשים וטף) ואילו הארכיאולוגיה הוכיחה אחרת"
לא הוכיחה כלום, מוסיף מאמר.
" היהדות טוענת שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ (שמש בגבעון דום) ואילו המדע הוכיח אחרת"
הפסוק מביא נקודת מבט ולא מצב חיצוני אובייקטיבי. היהדות חא מדברת על אסטרונומיה.
"היהדות טוענת שהעולם נברא במאמר ואילו האסטרופיזיקה הוכיחה אחרת"
לא, היא הוכיחה שהמאמר יצר נקודה סינגולרית. ואלוקים לא מדבר, אז העולם לא נוצר במאמר כמו שאתה מדמיין.
"היהדות טוענת שהחיים נוצרו במאמר ומעפר ואילו מדעי החיים הוכיחו אחרת"
חיים לא נוצרים מחומר דומם, זה חור שעוד לא מצאו לו פיתרון. ושוב, אלוקים לא מדבר ומאמר זה לא בתפיסה שלנו.
"היהדות טוענת שבמצרים הקדומה היו כש2 מיליון עבדים (גברים נשים וטף) ואילו הארכיאולוגיה הוכיחה אחרת"
לא הוכיחה כלום, מוסיף מאמר.
" היהדות טוענת שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ (שמש בגבעון דום) ואילו המדע הוכיח אחרת"
הפסוק מביא נקודת מבט ולא מצב חיצוני אובייקטיבי. היהדות חא מדברת על אסטרונומיה.
^@בן אדם פרטי
מסכימה ומחזקת
ולגבי זה שאמרו שבמתריים הקדומה היו 2 מיליון עבדים, אז אמרו זה לא אומר שהם באמת ספרו כל אחד ואחד מהם, גם אמרו שעם ישראל הלך 40 שנה במדבר... איך 40 שנה אם אפשר להגיע לשם תוך כמה ימים גג שבועות? לא באמת ידעו לספור אמרו מספר כלשהו כדי לתאר כמה הרבה או קצת היו בלי לדייק באמת
ולכן אני מאמינה גם במדע וגם בתנך
מסכימה ומחזקת
ולגבי זה שאמרו שבמתריים הקדומה היו 2 מיליון עבדים, אז אמרו זה לא אומר שהם באמת ספרו כל אחד ואחד מהם, גם אמרו שעם ישראל הלך 40 שנה במדבר... איך 40 שנה אם אפשר להגיע לשם תוך כמה ימים גג שבועות? לא באמת ידעו לספור אמרו מספר כלשהו כדי לתאר כמה הרבה או קצת היו בלי לדייק באמת
ולכן אני מאמינה גם במדע וגם בתנך
אנונימית
אנונימי
ובמקום להגיד שהברק נוצר מתהליכים מטאורולוגיים אפשר להגיד דמות אלוהית וכך גם עשו עד לפני המדע
icecreambb
הם כן, פירוט מעליך
בן אדם פרטי
בעשרה מאמרות נברא העולם. ומה תלמוד לומרא, והלא במאמר אחד יכול להבראותב? אלא להפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות, וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות. (משנה אבות ה, א)
"מאמר
פְּקֻדָּה, צָו.
"עַל אֲשֶׁר לֹא-עָשְׂתָה אֶת-מַאֲמַר הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ"
2.
דִּבּוּר, אֲמִירָה.
"בְּנִי, בְּמַאֲמָר וּבְמַעֲשֶׂה כַּבֵּד אָבִיךָ!" (גוגל)
"וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים יִשְׁרְצ֣וּ הַמַּ֔יִם שֶׁ֖רֶץ נֶ֣פֶשׁ חַיָּ֑ה וְעוֹף֙ יְעוֹפֵ֣ף עַל־הָאָ֔רֶץ עַל־פְּנֵ֖י רְקִ֥יעַ הַשָּׁמָֽיִם" (בראשית א, כ)
"ויאמר יהוה אל משה לאמר" (שמות לא, יב)
הבאת לי מאמר מאתר דתי כמה חכם
וַיּאמֶר לְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁמֶשׁ בְּגִבעון דּום וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלון:
(יג) וַיִּדּם הַשֶּׁמֶשׁ וְיָרֵחַ עָמָד עַד יִקּם גּוי איְבָיו הֲלא הִיא כְתוּבָה
עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר וַיַּעֲמד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם וְלא אָץ לָבוא כְּיום תָּמִים:
מדובר פה על תנועה של השמש ושהיא נעצרה לא ממבט סובייקטיבי
ובמקום להגיד שהברק נוצר מתהליכים מטאורולוגיים אפשר להגיד דמות אלוהית וכך גם עשו עד לפני המדע
icecreambb
הם כן, פירוט מעליך
בן אדם פרטי
בעשרה מאמרות נברא העולם. ומה תלמוד לומרא, והלא במאמר אחד יכול להבראותב? אלא להפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות, וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות. (משנה אבות ה, א)
"מאמר
פְּקֻדָּה, צָו.
"עַל אֲשֶׁר לֹא-עָשְׂתָה אֶת-מַאֲמַר הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ"
2.
דִּבּוּר, אֲמִירָה.
"בְּנִי, בְּמַאֲמָר וּבְמַעֲשֶׂה כַּבֵּד אָבִיךָ!" (גוגל)
"וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים יִשְׁרְצ֣וּ הַמַּ֔יִם שֶׁ֖רֶץ נֶ֣פֶשׁ חַיָּ֑ה וְעוֹף֙ יְעוֹפֵ֣ף עַל־הָאָ֔רֶץ עַל־פְּנֵ֖י רְקִ֥יעַ הַשָּׁמָֽיִם" (בראשית א, כ)
"ויאמר יהוה אל משה לאמר" (שמות לא, יב)
הבאת לי מאמר מאתר דתי כמה חכם
וַיּאמֶר לְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁמֶשׁ בְּגִבעון דּום וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלון:
(יג) וַיִּדּם הַשֶּׁמֶשׁ וְיָרֵחַ עָמָד עַד יִקּם גּוי איְבָיו הֲלא הִיא כְתוּבָה
עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר וַיַּעֲמד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם וְלא אָץ לָבוא כְּיום תָּמִים:
מדובר פה על תנועה של השמש ושהיא נעצרה לא ממבט סובייקטיבי
אנונימי
אנונימית
אלוהים כתב את התורה לא? את אומרת שאלוהים לא ידע לספור? את האמת את צודקת אלוהים של אותה תקופה היה בני אדם פנאטים
אלוהים כתב את התורה לא? את אומרת שאלוהים לא ידע לספור? את האמת את צודקת אלוהים של אותה תקופה היה בני אדם פנאטים
אנונימי
סרגון הגדול
אתה רשמת שם
"הדת היהודית אומרת שהאדם נוצר מעפר ושהחיות נוצרו בבת אחת כולן בעוד האבולוציה אומרת ההפך הגמור"
כשזה לא מה שהיא טוענת.. לך תלמד את טענות היהדות ואחר כך דבר איתי
אתה רשמת שם
"הדת היהודית אומרת שהאדם נוצר מעפר ושהחיות נוצרו בבת אחת כולן בעוד האבולוציה אומרת ההפך הגמור"
כשזה לא מה שהיא טוענת.. לך תלמד את טענות היהדות ואחר כך דבר איתי
רבי נחמן כתב בעשרה מאמרות נברא העולם והלא במאמר אחד יכל להיבראות אלא בשביל לתן שכר ועונש
icecreambb
וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים יִשְׁרְצ֣וּ הַמַּ֔יִם שֶׁ֖רֶץ נֶ֣פֶשׁ חַיָּ֑ה וְעוֹף֙ יְעוֹפֵ֣ף עַל־הָאָ֔רֶץ עַל־פְּנֵ֖י רְקִ֥יעַ הַשָּׁמָֽיִם" (בראשית א, כ)
katz44you
גם אם זה מאמר אחד זה עדיין סותר
וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים יִשְׁרְצ֣וּ הַמַּ֔יִם שֶׁ֖רֶץ נֶ֣פֶשׁ חַיָּ֑ה וְעוֹף֙ יְעוֹפֵ֣ף עַל־הָאָ֔רֶץ עַל־פְּנֵ֖י רְקִ֥יעַ הַשָּׁמָֽיִם" (בראשית א, כ)
katz44you
גם אם זה מאמר אחד זה עדיין סותר
אנונימי
למה סותר?
סרגון הגדול
יפה, אחלה פשט, 1/4, עכשיו רק תביא דרש רמז וסוד ותראה לי שהם אומרים אותו דבר (ספויילר הם לא)
יפה, אחלה פשט, 1/4, עכשיו רק תביא דרש רמז וסוד ותראה לי שהם אומרים אותו דבר (ספויילר הם לא)
katz44you
שהעולם לא נוצר ממאמר וגם לא האבולוציה התחילה ממאמר
שהעולם לא נוצר ממאמר וגם לא האבולוציה התחילה ממאמר
אנונימי
icecreambb
הנה מתחיל מחול התירוצים של המאמינים...
הנה מתחיל מחול התירוצים של המאמינים...
אנונימי
סרגון הגדול
יש שיטה מאוד ברורה לגבי היווצרות היקום והיא המפץ הגדול, בנוסף יש שיטה הרבה פחות ברורה לגבי היווצרות האבולוציה אבל ככל הנראה הצדק איתך שזה לא מאמר כהגדרתך למאמר
יש שיטה מאוד ברורה לגבי היווצרות היקום והיא המפץ הגדול, בנוסף יש שיטה הרבה פחות ברורה לגבי היווצרות האבולוציה אבל ככל הנראה הצדק איתך שזה לא מאמר כהגדרתך למאמר
icecreambb
אתה צודק
אתה צודק
אנונימי
אלוקים, כי הסדר והוכחמה ששי בביראה מעידים על המתכנן.
בנסוף לכך, את אלוקים שמענו במעמד של הר שלם, אבל אל ראינו שאדם נוצר בתהליך מקופי אדם...
בנסוף לכך, את אלוקים שמענו במעמד של הר שלם, אבל אל ראינו שאדם נוצר בתהליך מקופי אדם...
אנונימי
אנונימי
אני לא שמעתי את אלוהים מעולם וגם לא אתה (או שאתה סכיזופרן כמו כל המאמינים) והמדע לא הוכיח את מעמס הר סיני אלא סתר אותו כל זה לעומת האבולוציה
אני לא שמעתי את אלוהים מעולם וגם לא אתה (או שאתה סכיזופרן כמו כל המאמינים) והמדע לא הוכיח את מעמס הר סיני אלא סתר אותו כל זה לעומת האבולוציה
אנונימי
סרגון בשביל להתחיל אבולוציה צריך להתחיל ממשהו
מאיפה הכל התחיל?
מאיפה הכל התחיל?
katz44you
המדע לא יודע מאיפה התחילה האבולוציה אבל זה לא מעיד על שום קוסם בשמיים שעשה אותה... בני האדם לפני מאות שנים לא ידעו מה הוביל לברק, לרעידות אדמה ולמגיפות התירוץ שלהם לאלה היה תמיד אלוהים אבל כשהמדע בדק הוא לא מצא שום מקרה שבו אלוהים היה מאחורי אי הידיעה... אין שום סיבה שעכשיו זה יהיה שונה
המדע לא יודע מאיפה התחילה האבולוציה אבל זה לא מעיד על שום קוסם בשמיים שעשה אותה... בני האדם לפני מאות שנים לא ידעו מה הוביל לברק, לרעידות אדמה ולמגיפות התירוץ שלהם לאלה היה תמיד אלוהים אבל כשהמדע בדק הוא לא מצא שום מקרה שבו אלוהים היה מאחורי אי הידיעה... אין שום סיבה שעכשיו זה יהיה שונה
אנונימי
לא יודע תודה רבה נו מה אתה רוצה חחח
נראה לי דווקא יש לך יותר שינאה כלפי ה' והדת היהודית מאשר חוסר אמונה בו
katz44you
הוא צודק.. חוסר ידיעה לא מעיד על אלוהים, זה סתם מטומטם להגיד ככה "אלוהים קיים כי לא יודעים"
הוא צודק.. חוסר ידיעה לא מעיד על אלוהים, זה סתם מטומטם להגיד ככה "אלוהים קיים כי לא יודעים"
אבולוציה
סרגון הגדול
אני לא זה שצריך ללמד אותך דברים שכל ילד בכיתה ב' יודע בבית ספר דתי.
icecreambb
אבל זה כן אומר שהאמירה שאין אפשרות שזה אלוקים, או שמישהו *יודע* את האבולוציה, זה פשוט לא נכון. היא אמנם מבוססת, אבל לא ידיעה שלמה.
אני לא זה שצריך ללמד אותך דברים שכל ילד בכיתה ב' יודע בבית ספר דתי.
icecreambb
אבל זה כן אומר שהאמירה שאין אפשרות שזה אלוקים, או שמישהו *יודע* את האבולוציה, זה פשוט לא נכון. היא אמנם מבוססת, אבל לא ידיעה שלמה.
אי אפשר לשלול אלוהות אבל אין שום סיבה להאמין בכך שזו האלוהות, כמו שהוא אמר "יש מלא דברים טבעיים שבני האדם לא ידעו פעם וייחסו לאלוהות-זו אף פעם לא הייתה התשובה"
נראה לך הגיוני שדברים קורים מעצמם נו בחייך גלידה
נכון.
בגלל זה ההוכחות לא מסתמכות על זה בלבד.
בגלל זה ההוכחות לא מסתמכות על זה בלבד.
האבולוציה, אם כי אני לא מתיימרת לדעת שהיא בהכרח סותרת את הדת.
באופן שטחי והכרה בסיסית של סיפור הבריאה, על פניו הן נראות כאידיאולוגיות סותרות, אבל למען האמת לא התעמקתי הרבה יותר מדי בדת.
כמו שנוכחתי לגלות שישנם אנשים רבים שלא מבינים דבר באבולוציה ומרשים לעצמם לטעון לגביה באופן לחלוטין שרירותי שטויות גמורות, אין לי כוונה לחזור על אותה הפעולה שגיניתי.
למרות שראיתי שהתפתח כאן וויכוח בעניין, ואני דווקא אשמח לשמוע תשובה בנושא מהאנשים כאן, איך האבולוציה מתיישבת עם סיפור הבריאה?
באופן שטחי והכרה בסיסית של סיפור הבריאה, על פניו הן נראות כאידיאולוגיות סותרות, אבל למען האמת לא התעמקתי הרבה יותר מדי בדת.
כמו שנוכחתי לגלות שישנם אנשים רבים שלא מבינים דבר באבולוציה ומרשים לעצמם לטעון לגביה באופן לחלוטין שרירותי שטויות גמורות, אין לי כוונה לחזור על אותה הפעולה שגיניתי.
למרות שראיתי שהתפתח כאן וויכוח בעניין, ואני דווקא אשמח לשמוע תשובה בנושא מהאנשים כאן, איך האבולוציה מתיישבת עם סיפור הבריאה?
katz
לא, אבל ההסבר המדעי ללמה הם קרו אף פעם לא היה אלוהים
tris
יש משתמש שיכול להסביר לגבי האבולוציה.. אם תרצי אסביר לגבי מפץ הגדול והיווצרות העולם
לא, אבל ההסבר המדעי ללמה הם קרו אף פעם לא היה אלוהים
tris
יש משתמש שיכול להסביר לגבי האבולוציה.. אם תרצי אסביר לגבי מפץ הגדול והיווצרות העולם
שואל השאלה:
^^^ אני אשמח לשמוע על המפץ הגדול
^^^ אני אשמח לשמוע על המפץ הגדול
אנונימית
^^אפנה אליו בהזדמנות, בינתיים הייתי ממליצה לך לערוך לפני שיבקר בשאלה נאמן (הזכרת שמות משתמש וזה)
וכן, אשמח להסבר לגבי המפץ הגדול.
וכן, אשמח להסבר לגבי המפץ הגדול.
העולם=כדור הארץ
היקום=הזירה הפיזיקלית של כל המרחב-זמן
העולם נוצר בעקבות אבק וגז שהצטברו בערפילית לאחר היווצרות השמש, השמש נוצרה בעקבות מספר סופרנובות שהתרחשו ויצרו דחיסות של איזורים בענן המולוקולרי שהיה כאן בתחילה
האם זה סותר את התורה? לא,
בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ=בימי קדם השמיים והארץ הכוונה לא הייתה לפשוטו כשמיים וארץ (כדור הארץ) אלא לכל מה שקיים, בראשית אלוהים ברא את כל מה שקיים, המפץ הגדול בעיקרון, אין שום צורה לתורה לפרט איך בדיוק קרה המפץ כי לא הוא "הגיבור" של סיפור הבריאה אלא כדור הארץ
עכשיו אחרי שיש יקום יש יותר התמקדות "בגיבורנו", ראשית כל מערכת השמש
ויהי אור=סופרנובות שהתרחשו כאן בערפילית והם אלו שיצרו מאוחר יותר את מערכת השמש
ויאמר אלוהים, יהי מאורות ברקיע השמיים=יצירת השמש מדחיסות בערפילית המולוקולרית כמו שהזכרנו כבר קודם, במקביל נוצר כוכב תיאה, כוכב שבהמשך התנגש בכדור הארץ ומשבריו נוצר הירח, כלומר השמש ומקור הירח נוצרו בעיקרון בערך באותה תקופה (הפרש מאוד מאוד מינורי במונחים אסטרונומיים)
ואת המאור הגדול לממשלת היום ואת המאור הקטון לממשלת הלילה=בזמן יצירת מערכת השמש ככל הנראה השמש וכוכב תיאה היו בערך באותו גודל (שני המאורות הגדולים) אך עם הזמן השמש גדלה ואילו תיאה "השתפשף" בכדור הארץ ומחלק משבריו נוצר הירח (המאור הגדול והמאור הקטן (לירח לקח באיזור ה20 מיליון שנים לרחר החיכוך בין תיאה לכדא להתהוות, זמן אפסי במונחים של היקום (יש תאוריה מדעית הגורסת שבהתחלה היו שני ירחים שעם הזמן התחברו לירח שיש היום, בכל מקרה זה לא רלוונטי)))
במקביל לכל אלה מתחיל תהליך ההצטברות של גזים אבק, ומים שיובילו לבסוף ליצירת כדור הארץ
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל, בֵּין מַיִם לָמָיִם.=ראשית יש הפרדה בין המים שנשארים בקוסמוס לבין המים שמצטברים ביחד עם הגזים והאבק
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל-מָקוֹם אֶחָד, וְתֵרָאֶה, הַיַּבָּשָׁה; וַיְהִי-כֵן.=לאחר ירידת הטמפרטורה של כדור הארץ (שהייתה גבוהה בשל פעילות געשית וכד') התחיל ריכוז של מים וקיטור לאוקיינוסים, ימים וכד
ויאמר אלוהים ישרצו המים, שרץ נפש חיה=המדע משער שהתא הראשוני, תחילת החיים באו מהמים כסוג של דומם שהפך לחי (בעיקרון לא ודאי בכלל), מה שרשום פה בפסוק
בנוסף אי אפשר לטעון שהימים שדוברו אז היו 24 שעות כמו בימינו מכיוון שביום הרביעי רשום במפורש
"להבדיל, בין היום ובין הלילה; והיו לאותות ולמועדים, ולימים ושנים"
כלומר יום שמדובר שם הוא ככל הנראה כינוי לתקופה, ואין גם שום סיבה להאמין ששלושת הימים הראשונים דיברו על תקופות בעוד הימים האחרונים דיברו על ימים של 24 שעות, כי אמנם הימים של שעות היו קיימים אז אך עדיין הקונוטציה של יום הייתה של תקופה
לגבי היווצרות האדם.. טוב, זה לפעם אחרת
היקום=הזירה הפיזיקלית של כל המרחב-זמן
העולם נוצר בעקבות אבק וגז שהצטברו בערפילית לאחר היווצרות השמש, השמש נוצרה בעקבות מספר סופרנובות שהתרחשו ויצרו דחיסות של איזורים בענן המולוקולרי שהיה כאן בתחילה
האם זה סותר את התורה? לא,
בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ=בימי קדם השמיים והארץ הכוונה לא הייתה לפשוטו כשמיים וארץ (כדור הארץ) אלא לכל מה שקיים, בראשית אלוהים ברא את כל מה שקיים, המפץ הגדול בעיקרון, אין שום צורה לתורה לפרט איך בדיוק קרה המפץ כי לא הוא "הגיבור" של סיפור הבריאה אלא כדור הארץ
עכשיו אחרי שיש יקום יש יותר התמקדות "בגיבורנו", ראשית כל מערכת השמש
ויהי אור=סופרנובות שהתרחשו כאן בערפילית והם אלו שיצרו מאוחר יותר את מערכת השמש
ויאמר אלוהים, יהי מאורות ברקיע השמיים=יצירת השמש מדחיסות בערפילית המולוקולרית כמו שהזכרנו כבר קודם, במקביל נוצר כוכב תיאה, כוכב שבהמשך התנגש בכדור הארץ ומשבריו נוצר הירח, כלומר השמש ומקור הירח נוצרו בעיקרון בערך באותה תקופה (הפרש מאוד מאוד מינורי במונחים אסטרונומיים)
ואת המאור הגדול לממשלת היום ואת המאור הקטון לממשלת הלילה=בזמן יצירת מערכת השמש ככל הנראה השמש וכוכב תיאה היו בערך באותו גודל (שני המאורות הגדולים) אך עם הזמן השמש גדלה ואילו תיאה "השתפשף" בכדור הארץ ומחלק משבריו נוצר הירח (המאור הגדול והמאור הקטן (לירח לקח באיזור ה20 מיליון שנים לרחר החיכוך בין תיאה לכדא להתהוות, זמן אפסי במונחים של היקום (יש תאוריה מדעית הגורסת שבהתחלה היו שני ירחים שעם הזמן התחברו לירח שיש היום, בכל מקרה זה לא רלוונטי)))
במקביל לכל אלה מתחיל תהליך ההצטברות של גזים אבק, ומים שיובילו לבסוף ליצירת כדור הארץ
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל, בֵּין מַיִם לָמָיִם.=ראשית יש הפרדה בין המים שנשארים בקוסמוס לבין המים שמצטברים ביחד עם הגזים והאבק
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל-מָקוֹם אֶחָד, וְתֵרָאֶה, הַיַּבָּשָׁה; וַיְהִי-כֵן.=לאחר ירידת הטמפרטורה של כדור הארץ (שהייתה גבוהה בשל פעילות געשית וכד') התחיל ריכוז של מים וקיטור לאוקיינוסים, ימים וכד
ויאמר אלוהים ישרצו המים, שרץ נפש חיה=המדע משער שהתא הראשוני, תחילת החיים באו מהמים כסוג של דומם שהפך לחי (בעיקרון לא ודאי בכלל), מה שרשום פה בפסוק
בנוסף אי אפשר לטעון שהימים שדוברו אז היו 24 שעות כמו בימינו מכיוון שביום הרביעי רשום במפורש
"להבדיל, בין היום ובין הלילה; והיו לאותות ולמועדים, ולימים ושנים"
כלומר יום שמדובר שם הוא ככל הנראה כינוי לתקופה, ואין גם שום סיבה להאמין ששלושת הימים הראשונים דיברו על תקופות בעוד הימים האחרונים דיברו על ימים של 24 שעות, כי אמנם הימים של שעות היו קיימים אז אך עדיין הקונוטציה של יום הייתה של תקופה
לגבי היווצרות האדם.. טוב, זה לפעם אחרת
ותודה
icecreambb, האמת שאפשר להקשות עליך מגמרא ופירוש רש"י שם:
"ואמר רב יהודה, אמר רב: "עשרה דברים נבראו ביום ראשון, ואלו הן: שמים וארץ, תהו ובהו, אור וחשך, רוח, ומים, מדת יום ומדת לילה" (חגיגה יב ע"א).
רש"י:
מדת יום ומדת לילה - כ"ד שעות בין שניהם:
יוצא שזה נברא כבר ביום הראשון (שיום=24 שעות).
"ואמר רב יהודה, אמר רב: "עשרה דברים נבראו ביום ראשון, ואלו הן: שמים וארץ, תהו ובהו, אור וחשך, רוח, ומים, מדת יום ומדת לילה" (חגיגה יב ע"א).
רש"י:
מדת יום ומדת לילה - כ"ד שעות בין שניהם:
יוצא שזה נברא כבר ביום הראשון (שיום=24 שעות).
אנונימי
אבל אני לא ברסלב יאח
אנונימי
יש שחולקים על רש"י
יש שחולקים על רש"י
אדם רעב וסקרן
סרגון לא היה מלך אשור אלא מלך אכד
ותתמצת
סרגון לא היה מלך אשור אלא מלך אכד
ותתמצת
אנונימי
icecreambb, אז כיצד הם מסבירים את הגמרא? אשמח לציטוטים. בכל אופן, דביר רשי"י - זה דברי הפשט.
אתה אמרת ששפוט אי אפשר להגיד שמדובר ב-24 שעות עוד מיום הראון, והראתי לך שאפשר...
אתה אמרת ששפוט אי אפשר להגיד שמדובר ב-24 שעות עוד מיום הראון, והראתי לך שאפשר...
אנונימי
אנונימי
ברור שאפשר לטעון את זה, כמו שאפשר לטעון שהעולם שטוח, זה פשוט יהיה מטומטם לטעון את זה
ברור שאפשר לטעון את זה, כמו שאפשר לטעון שהעולם שטוח, זה פשוט יהיה מטומטם לטעון את זה
אדם רעב וסקרן
אם אתה טוען שהחיקסוס הם ערב רב ושבני ישראל ישבו באווריס אתה צריך להתאים את המציאות לתאוריה הזו
האנשים שהיגרו מכנען לאווריס במאה ה19 לפני הספירה היו סוחרים ואנשי צבא לא בניו של יעקב, ואם תטען שבניו של יעקב היו חלק מקבוצה כנענית שהיגרה לשם עדיין התאוריה שלך לא תתקבל מכיוון שהפרעה המצרי באותה תקופה היה אויב לחיקסוס ובמהלך תקופת השהות של בני ישראל במצרים התנהלו מלחמות תדירות בין מצרים לחיקסוס כך שלא הגיוני שבני יעקב (בהנחה תאורטית שהיו קיימים) באו ויצאו מפרעה המצרי אל אווריס של החיקסוס
בנוסף טענת שיעחמס הראשון הוא הפרעה המתוארך ליציאת מצרים אבל יש גם שמייחסים זאת לאחנתון, לרעמסס השני, לסתי הראשון ויש גם כאלו שמייחסים למרנפתח והמשותף לכולם זה שהם לא היו הפרעונים האחרונים במצרים,
אם תגיד שיעחמס הוא פרעה בזמן היציאה אז אגיד לך שבסיפור יציאת מצרים מסופר שכל צבא מצרים טבע בים ולא הגיע לארץ ישראל ולעומת זאת במהלך השהות של בני ישראל במדבר על פי התנ"ך מצרים בראשות הפרעה יעחמס הראשון ניהלה קרב עם צבאה החזק נגד הכנענים במגידו וכבשה חלקים מכנען לאחר ניצחונה כלומר מתי שעם ישראל לכאורה היה אמור להגיע לכנען הוא היה נתקל במצרים ובצבא שעל פי הסיפור המקראי טבעו ונשארו במצרים, בנוסף לא הגיוני שמצרים הייתה באותה תקופה בעלת כסף וזהב כמו שמסופר במקרא כי רק לאחר יציאת מצרים יעחמס וצבאו כבשו את חבל הארץ נוביה שבו הייתה כריית הזהב של המצרים
אם תגיד רעמסס השני אביא לך את התירוץ שהביא רציו(נלי) לגבי השושלות
אם תגיד לי מרנפתח אגיד לך שנכון שהיה קיימת קבוצה בשם ישראל באותה תקופה אך באסטלת מרנפתח (שהוצבה של תוך כדי שלטונו) ישראל מוזכרים כנמצאים כבר בכנען
אם תגיד רעמסס השני אגיד לך שהתארוך שלו הוא ישר לאחר "יציאת מצרים" כביכול
אם תגיד
בנוסף התיעוד היחיד של מאורע דומה ליציאת מצרים הוא הקרב מול החיקסוס במצרים אך זה לא תואם לסיפור המקראי (הם לא היו עם של עבדים והם ישבו באיזור אחר מגושן)
אם תגיד לי סתי הראשון אפנה אותך לעובדה שעיקר פעולתו של סתי הייתה באיזור כנען כדי לבסס את שלטונו שם כך שלא ייתכן שעם של עבדים היה בורח ממנו לשם
היהודים אלו קבוצות נוודים שהגיעו לאותו איזור בכנען ממצרים ומסופוטמיה החליטו שם שהם עם אחד וכך יצאו לכיבוש ארץ כנען,
התורה והדת היהודית הן תוצר של 4 תעודות מתקופות שונות בהיסטוריה, יהוה הוא אל שקבוצת הנוודים המצרית הביאה מעם שמצרים כבשה בשם שוסו ובהתחלה היהודים סגדו לו בנוסף לסגידה הכנענית אך עם הזמן המיתולוגיה הכנענית ירדה ונותרה רק הסגידה לאל יהוה
עוד לגבי יציאת מצרים זה שהתיעוד היחיד של מאורע דומה לזה הוא הקרב מול החיקסוס במצרים אך זה לא תואם לסיפור המקראי (הם לא היו עם של עבדים והם ישבו באיזור אחר מגושן)
אם נמשיך לקריעת ים סוף נקבל תמונה דומה של אי התאמה גאוגרפית בין ים סוף של כיום לים סוף שאליו המקרא כיוון
יש הסבר שאומר שהתורה התכוונה לא לים סוף אלא למין ימה או אגם שהיה בסיני אך ההסבר הזה טועה לחלוטין כי בספר מלכים משייכים גאוגרפית את ים סוף לים האדום (אשר את אלות על שפת ים סוף בארץ אדום)
לגבי נדודי העם במדבר גם כן אין שום הוכחות ארכיאולוגיות שבודאות אמורות להיות קיימות בגלל הפירוט הרב בדרך המסע שלהם, בגלל שהם היו שם במדבר 40 שנה שזו תקופת זמן די ארוכה למקום בגודל הזה ובגלל גודל העם שמסופר במקרא (כמה מיליונים)
כנראה שחלק מהסיפור כן נכון ושהיו 2 או 3 קבוצות קטנות של נוודים שחצו את סיני אל כנען אך ממש לא בתנאים שעליהם המקרא מדבר
והמתחיל במצווה אומרים לו גמור, עוד טעות ביהדות היא שהיא מדברת על אדם ראשון מלפני 6,000 שנים בעוד המדע הוכיח שלא היה אדם ראשון אלא התפתחות איטית הדרגתית של האדם עד לאדם המודרני (לפני כ300 אלף שנים) ושלא קרה שום מאורע מיוחד לפני 6,000 שנים (העולם נוצר לפני 4.5 מיליארד שנים, אורגניזמים ראשונים לפני 3 מיליארד שנים, התפשטות הסאפיינס מאפריקה הייתה לפני 70,000 שנים, חקלאות החלה לפני 25 אלף שנים, והמהפכה הלשונית הייתה לפני 12,000 שנים)
בנוסף עם ישראל הוא קבוצת נוודים שהגיעו לא רק ממצרים אלא ממצרים ומסופוטמיה אל ארץ כנען כך שגם הטענה המקראית להמצאות כל העם במצרים לא נכונה
אם אתה טוען שהחיקסוס הם ערב רב ושבני ישראל ישבו באווריס אתה צריך להתאים את המציאות לתאוריה הזו
האנשים שהיגרו מכנען לאווריס במאה ה19 לפני הספירה היו סוחרים ואנשי צבא לא בניו של יעקב, ואם תטען שבניו של יעקב היו חלק מקבוצה כנענית שהיגרה לשם עדיין התאוריה שלך לא תתקבל מכיוון שהפרעה המצרי באותה תקופה היה אויב לחיקסוס ובמהלך תקופת השהות של בני ישראל במצרים התנהלו מלחמות תדירות בין מצרים לחיקסוס כך שלא הגיוני שבני יעקב (בהנחה תאורטית שהיו קיימים) באו ויצאו מפרעה המצרי אל אווריס של החיקסוס
בנוסף טענת שיעחמס הראשון הוא הפרעה המתוארך ליציאת מצרים אבל יש גם שמייחסים זאת לאחנתון, לרעמסס השני, לסתי הראשון ויש גם כאלו שמייחסים למרנפתח והמשותף לכולם זה שהם לא היו הפרעונים האחרונים במצרים,
אם תגיד שיעחמס הוא פרעה בזמן היציאה אז אגיד לך שבסיפור יציאת מצרים מסופר שכל צבא מצרים טבע בים ולא הגיע לארץ ישראל ולעומת זאת במהלך השהות של בני ישראל במדבר על פי התנ"ך מצרים בראשות הפרעה יעחמס הראשון ניהלה קרב עם צבאה החזק נגד הכנענים במגידו וכבשה חלקים מכנען לאחר ניצחונה כלומר מתי שעם ישראל לכאורה היה אמור להגיע לכנען הוא היה נתקל במצרים ובצבא שעל פי הסיפור המקראי טבעו ונשארו במצרים, בנוסף לא הגיוני שמצרים הייתה באותה תקופה בעלת כסף וזהב כמו שמסופר במקרא כי רק לאחר יציאת מצרים יעחמס וצבאו כבשו את חבל הארץ נוביה שבו הייתה כריית הזהב של המצרים
אם תגיד רעמסס השני אביא לך את התירוץ שהביא רציו(נלי) לגבי השושלות
אם תגיד לי מרנפתח אגיד לך שנכון שהיה קיימת קבוצה בשם ישראל באותה תקופה אך באסטלת מרנפתח (שהוצבה של תוך כדי שלטונו) ישראל מוזכרים כנמצאים כבר בכנען
אם תגיד רעמסס השני אגיד לך שהתארוך שלו הוא ישר לאחר "יציאת מצרים" כביכול
אם תגיד
בנוסף התיעוד היחיד של מאורע דומה ליציאת מצרים הוא הקרב מול החיקסוס במצרים אך זה לא תואם לסיפור המקראי (הם לא היו עם של עבדים והם ישבו באיזור אחר מגושן)
אם תגיד לי סתי הראשון אפנה אותך לעובדה שעיקר פעולתו של סתי הייתה באיזור כנען כדי לבסס את שלטונו שם כך שלא ייתכן שעם של עבדים היה בורח ממנו לשם
היהודים אלו קבוצות נוודים שהגיעו לאותו איזור בכנען ממצרים ומסופוטמיה החליטו שם שהם עם אחד וכך יצאו לכיבוש ארץ כנען,
התורה והדת היהודית הן תוצר של 4 תעודות מתקופות שונות בהיסטוריה, יהוה הוא אל שקבוצת הנוודים המצרית הביאה מעם שמצרים כבשה בשם שוסו ובהתחלה היהודים סגדו לו בנוסף לסגידה הכנענית אך עם הזמן המיתולוגיה הכנענית ירדה ונותרה רק הסגידה לאל יהוה
עוד לגבי יציאת מצרים זה שהתיעוד היחיד של מאורע דומה לזה הוא הקרב מול החיקסוס במצרים אך זה לא תואם לסיפור המקראי (הם לא היו עם של עבדים והם ישבו באיזור אחר מגושן)
אם נמשיך לקריעת ים סוף נקבל תמונה דומה של אי התאמה גאוגרפית בין ים סוף של כיום לים סוף שאליו המקרא כיוון
יש הסבר שאומר שהתורה התכוונה לא לים סוף אלא למין ימה או אגם שהיה בסיני אך ההסבר הזה טועה לחלוטין כי בספר מלכים משייכים גאוגרפית את ים סוף לים האדום (אשר את אלות על שפת ים סוף בארץ אדום)
לגבי נדודי העם במדבר גם כן אין שום הוכחות ארכיאולוגיות שבודאות אמורות להיות קיימות בגלל הפירוט הרב בדרך המסע שלהם, בגלל שהם היו שם במדבר 40 שנה שזו תקופת זמן די ארוכה למקום בגודל הזה ובגלל גודל העם שמסופר במקרא (כמה מיליונים)
כנראה שחלק מהסיפור כן נכון ושהיו 2 או 3 קבוצות קטנות של נוודים שחצו את סיני אל כנען אך ממש לא בתנאים שעליהם המקרא מדבר
והמתחיל במצווה אומרים לו גמור, עוד טעות ביהדות היא שהיא מדברת על אדם ראשון מלפני 6,000 שנים בעוד המדע הוכיח שלא היה אדם ראשון אלא התפתחות איטית הדרגתית של האדם עד לאדם המודרני (לפני כ300 אלף שנים) ושלא קרה שום מאורע מיוחד לפני 6,000 שנים (העולם נוצר לפני 4.5 מיליארד שנים, אורגניזמים ראשונים לפני 3 מיליארד שנים, התפשטות הסאפיינס מאפריקה הייתה לפני 70,000 שנים, חקלאות החלה לפני 25 אלף שנים, והמהפכה הלשונית הייתה לפני 12,000 שנים)
בנוסף עם ישראל הוא קבוצת נוודים שהגיעו לא רק ממצרים אלא ממצרים ומסופוטמיה אל ארץ כנען כך שגם הטענה המקראית להמצאות כל העם במצרים לא נכונה
אנונימי
אדם רעב וסקרן
בהנחה שממשפחת יעקב יצא עם ישראל כן צריך להיות להם תיעוד היסטורי ובנוסף אם נתעלם מהעבודה שאין שום עדות לקיומו של יוסף המקראי עדיין בעת הגעתם לפרעה יוסף לא ידע שהם מגיעים אלא רק לאחר שהגיעו הוא זיהה את פניהם כך שאין שום סיבה שלהם יהיה יחס מועדף וכך אין שום דרך שיוכלו להגיע מארוויס לבירה המצרית
"מרכבות פרעה וחילו ירה בים ומבחר שלישיו טובעו בים סוף"
חילו=החיל שלו
לא חלק מהחיל שלו אלא כל החיל שלו, בנוסף מרכבת פרעה זה לא רוב מרכבות פרעה אלא כולן, בנוסף מבחר שלישיו זה הגנרלים העליונים ביותר שהיו מנהיגים את הצבא המצרי כולו
תיעודים היסטוריים הוכיחו שרוב הזהב של מצרים הגיע מכריות בנוביה ונוביה נכבשה בתקופת יעחמס הראשון אך לאחר התארוך של יציאת מצרים
הפרעה שאתה מדבר עליו הוא מרנפתח ואסטלת מרנפתח שבה הוא התפאר בניצחונותיו היא האזכור *הראשון* בהיסטוריה לישראל כך שגם פה לא
בהנחה שממשפחת יעקב יצא עם ישראל כן צריך להיות להם תיעוד היסטורי ובנוסף אם נתעלם מהעבודה שאין שום עדות לקיומו של יוסף המקראי עדיין בעת הגעתם לפרעה יוסף לא ידע שהם מגיעים אלא רק לאחר שהגיעו הוא זיהה את פניהם כך שאין שום סיבה שלהם יהיה יחס מועדף וכך אין שום דרך שיוכלו להגיע מארוויס לבירה המצרית
"מרכבות פרעה וחילו ירה בים ומבחר שלישיו טובעו בים סוף"
חילו=החיל שלו
לא חלק מהחיל שלו אלא כל החיל שלו, בנוסף מרכבת פרעה זה לא רוב מרכבות פרעה אלא כולן, בנוסף מבחר שלישיו זה הגנרלים העליונים ביותר שהיו מנהיגים את הצבא המצרי כולו
תיעודים היסטוריים הוכיחו שרוב הזהב של מצרים הגיע מכריות בנוביה ונוביה נכבשה בתקופת יעחמס הראשון אך לאחר התארוך של יציאת מצרים
הפרעה שאתה מדבר עליו הוא מרנפתח ואסטלת מרנפתח שבה הוא התפאר בניצחונותיו היא האזכור *הראשון* בהיסטוריה לישראל כך שגם פה לא
אנונימי
אדם רעב וסקרן
בארוויס בודאות זה לא היה כי היא בקצה של מצרים קרוב לאמצע
לא מדוייקים?? החיקסוס שלטו במצרים למשך כמה תקופות! נראלך שההבדל בין עם של עבדים לשליטי מצרים הוא חוסר דיוק קל? ושכל הארכיאולוגיה טועה?? ויעחמס הראשון בכלל הביס את החיקסוס על מה אתה מדבר?? עוד דתי שמסלף את העולם וההיסטוריה לטובת התורה שלו
בארוויס בודאות זה לא היה כי היא בקצה של מצרים קרוב לאמצע
לא מדוייקים?? החיקסוס שלטו במצרים למשך כמה תקופות! נראלך שההבדל בין עם של עבדים לשליטי מצרים הוא חוסר דיוק קל? ושכל הארכיאולוגיה טועה?? ויעחמס הראשון בכלל הביס את החיקסוס על מה אתה מדבר?? עוד דתי שמסלף את העולם וההיסטוריה לטובת התורה שלו
אנונימי
אדם רעב וסקרן
המיקום הגאוגרפי.. התורה לא תקרא ל2 ימים שונים כים סוף ופה היא מגדירה לך בדיוק שים סוף לא יכול להיות ימה כמו שחלק מהפרשנים טוענים כדי להסביר את העניין
המיקום הגאוגרפי.. התורה לא תקרא ל2 ימים שונים כים סוף ופה היא מגדירה לך בדיוק שים סוף לא יכול להיות ימה כמו שחלק מהפרשנים טוענים כדי להסביר את העניין
אנונימי
אדם רעב וסקרן
א.אם היה רשום "וילכו בני ישראל במדבר" הייתי מסכים איתך
אבל רשום מקומות ספציפיים (רפידים, סוכות וכאלה) שאותם כן חקרו ככה שלא
ב.בסיני יש ממצאים ארכיאולוגים אחרים כך שאם היו מפגעי טבע הם היו פוגעים גם בהם
ג.לא הגיוני בכלל שכמה מיליוני אנשים ינקו את כל הלכלוך באופן כזה מושלם וש40 שנה לא נפל להם אפילו גרעין
א.אם היה רשום "וילכו בני ישראל במדבר" הייתי מסכים איתך
אבל רשום מקומות ספציפיים (רפידים, סוכות וכאלה) שאותם כן חקרו ככה שלא
ב.בסיני יש ממצאים ארכיאולוגים אחרים כך שאם היו מפגעי טבע הם היו פוגעים גם בהם
ג.לא הגיוני בכלל שכמה מיליוני אנשים ינקו את כל הלכלוך באופן כזה מושלם וש40 שנה לא נפל להם אפילו גרעין
אנונימי
לא שאלתי לגבי איך כל יום בתורה אני מכיר את התירוצים האלה
דיברתי על כך שלא קרה שום דבר משמעותי לפני 6,000 שנים והשנים שפה מדובר עליהן הן 365 ימים
דיברתי על כך שלא קרה שום דבר משמעותי לפני 6,000 שנים והשנים שפה מדובר עליהן הן 365 ימים
אנונימי
אדם רעב וסקרן
שוב
א.לא הגיןני שהם היו מובלעים בחיקסוס בגלל שהם יצאו ובאו מםרעה המצרי
ב.אם הם היו מובלעים בחיקסוס אז הם או התערבבו איתם ואז עם ישראל זה לא משפחת יעקב או שהם הבדילו את עצמם ואז צריך להיות תיעוד למשפחת יעקב
ואתה מגזים... במצרים כל דבר היה מתועד ו90 אחוז מההיסטוריה המצגית היא זו ששרדה לא להפך
חילו=החיל שלו
אם אני אומר שהוא הלך עם חברו הכוונה היא לחלק מהחבר שלו אלא לחבר שלו כולו
אותו דבר גם למרכבת פרעה
לגבי מבחר שלישיו הפרשנים חולקים עליך
חקירות מיפוי של ארכיאולוגיים
שוב
א.לא הגיןני שהם היו מובלעים בחיקסוס בגלל שהם יצאו ובאו מםרעה המצרי
ב.אם הם היו מובלעים בחיקסוס אז הם או התערבבו איתם ואז עם ישראל זה לא משפחת יעקב או שהם הבדילו את עצמם ואז צריך להיות תיעוד למשפחת יעקב
ואתה מגזים... במצרים כל דבר היה מתועד ו90 אחוז מההיסטוריה המצגית היא זו ששרדה לא להפך
חילו=החיל שלו
אם אני אומר שהוא הלך עם חברו הכוונה היא לחלק מהחבר שלו אלא לחבר שלו כולו
אותו דבר גם למרכבת פרעה
לגבי מבחר שלישיו הפרשנים חולקים עליך
חקירות מיפוי של ארכיאולוגיים
אנונימי
אדם רעב וסקרן
א.אני לומד ארכיאולוגיה, היא לא
וזה סותר מכיוון שבמקרה כזה רק היציאה ממצרים הייתה לוקחת לעם כמה ימים ולא יום אחד כמו שמסופר
ב.מה? החיקסוס זו קבוצה אתנית לא שם של ארץ הם כולם קבוצה אחת
ג.לא הגיוני פירטתי כבר למה
ד.לא
א.אני לומד ארכיאולוגיה, היא לא
וזה סותר מכיוון שבמקרה כזה רק היציאה ממצרים הייתה לוקחת לעם כמה ימים ולא יום אחד כמו שמסופר
ב.מה? החיקסוס זו קבוצה אתנית לא שם של ארץ הם כולם קבוצה אחת
ג.לא הגיוני פירטתי כבר למה
ד.לא
אנונימי
אדם רעב וסקרן
שכתוב שם ממלכת אדום.. אדום נמצאת באיזור דרום מערב של ירדן של ימינו זה יוצא ים סוף שחופו באילת
שכתוב שם ממלכת אדום.. אדום נמצאת באיזור דרום מערב של ירדן של ימינו זה יוצא ים סוף שחופו באילת
אנונימי
אדם רעב וסקרן
א.הכשל הלוגי הוא שלך
זה כמו שיגידו לי שבבית שלי יש אוצר וכשאלך לשם ולא אמצא אוצר במקום להניח שאין אוצר אניח שלא מדובר בביתי
וכן יש זיהוי אתה יותר מדי מפקפק בארכיאולוגיה
ב.אתה יודע שאירועי טבע הם לא נקודתיים כן?
א.הכשל הלוגי הוא שלך
זה כמו שיגידו לי שבבית שלי יש אוצר וכשאלך לשם ולא אמצא אוצר במקום להניח שאין אוצר אניח שלא מדובר בביתי
וכן יש זיהוי אתה יותר מדי מפקפק בארכיאולוגיה
ב.אתה יודע שאירועי טבע הם לא נקודתיים כן?
אנונימי
אדם רעב וסקרן
לאדם המודרני (לפני כ300 אלף שנים) ושלא קרה שום מאורע מיוחד לפני 6,000 שנים (העולם נוצר לפני 4.5 מיליארד שנים, אורגניזמים ראשונים לפני 3 מיליארד שנים, התפשטות הסאפיינס מאפריקה הייתה לפני 70,000 שנים, חקלאות החלה לפני 25 אלף שנים, והמהפכה הלשונית הייתה לפני 12,000 שנים)
לאדם המודרני (לפני כ300 אלף שנים) ושלא קרה שום מאורע מיוחד לפני 6,000 שנים (העולם נוצר לפני 4.5 מיליארד שנים, אורגניזמים ראשונים לפני 3 מיליארד שנים, התפשטות הסאפיינס מאפריקה הייתה לפני 70,000 שנים, חקלאות החלה לפני 25 אלף שנים, והמהפכה הלשונית הייתה לפני 12,000 שנים)
אנונימי
אדם רעב וסקרן
א.מסופר על שכך שמשפחתו של יעקב הייתה נכנסת ובאה אצל פרעה המצרי, אם את אומר שהם היו מובעלעים בחיקסוס זה לא היה הגיוני כי החיקסוס ומצרים היו במלחמה מתמדת ובאותה תקופה החיקסוס שלט ברוב מצרים
ב.אז 12 השבטים הם בקושי כמה? 3000 אנשים מתוך המיליונים? אז זה אומר לא שעם ישראל הוא בני ושל יעקב אלא שבין עם ישראל יש טיפה מצאצאי יעקב, ואף מפרש לא מסכים איתך בזה אגב
זה לא היה ככה... היו פרעה בפיארו את עצמם אבל היו יותר מדי תיעודים מכדי שפרעה כלשהו יוכל למחוק תקופה שלמה של היסטוריית קודמו בין אם את הטוב ובין אם את הרע, המצרים תיעדו כל דבר
זה מה שאמרתי שזה לא הגיוני...
אונקלוס (מזכיר: אני צודק) זה מה שעשית
ירושלמי מסכים איתי
רשי מסכים איתי
אבן עזרא מסכים איתי
שכל טוב מסכיפ איתח
וככה על כולם
א.מסופר על שכך שמשפחתו של יעקב הייתה נכנסת ובאה אצל פרעה המצרי, אם את אומר שהם היו מובעלעים בחיקסוס זה לא היה הגיוני כי החיקסוס ומצרים היו במלחמה מתמדת ובאותה תקופה החיקסוס שלט ברוב מצרים
ב.אז 12 השבטים הם בקושי כמה? 3000 אנשים מתוך המיליונים? אז זה אומר לא שעם ישראל הוא בני ושל יעקב אלא שבין עם ישראל יש טיפה מצאצאי יעקב, ואף מפרש לא מסכים איתך בזה אגב
זה לא היה ככה... היו פרעה בפיארו את עצמם אבל היו יותר מדי תיעודים מכדי שפרעה כלשהו יוכל למחוק תקופה שלמה של היסטוריית קודמו בין אם את הטוב ובין אם את הרע, המצרים תיעדו כל דבר
זה מה שאמרתי שזה לא הגיוני...
אונקלוס (מזכיר: אני צודק) זה מה שעשית
ירושלמי מסכים איתי
רשי מסכים איתי
אבן עזרא מסכים איתי
שכל טוב מסכיפ איתח
וככה על כולם
אנונימי
אדם רעב וסקרן
לצאת ממצרים הכוונה לצאת מגבולות מצרים של אז (שאגב היו בכלל חלק מכנען אם לא ידעת כך שהם הלכו בשטחי מצרים ובכנען נלחמו במצרים אבל נתעלם מזה כרגע) לכיווןכנען
אתה טועה לגבי זה
לצאת ממצרים הכוונה לצאת מגבולות מצרים של אז (שאגב היו בכלל חלק מכנען אם לא ידעת כך שהם הלכו בשטחי מצרים ובכנען נלחמו במצרים אבל נתעלם מזה כרגע) לכיווןכנען
אתה טועה לגבי זה
אנונימי
אדם רעב וסקרן
אין מספיק זמן וכסף? 3תה יודע כמה מחקרים ארכיאולוגים עשו על התנך? יש לזה תקציב יותר משל כל מדינת ישראל כמעט
אז אתה לא חכם במיוחד
אתה טועה תלמד מטאורלוגיה
אין מספיק זמן וכסף? 3תה יודע כמה מחקרים ארכיאולוגים עשו על התנך? יש לזה תקציב יותר משל כל מדינת ישראל כמעט
אז אתה לא חכם במיוחד
אתה טועה תלמד מטאורלוגיה
אנונימי
אדם רעב וסקרן
אז מה הצאורע שעל פיו אתה סופר?
אז מה הצאורע שעל פיו אתה סופר?
אנונימי
אדם רעב וסקרן
אבל אנחנו מדברים על התקופה שבה עלה יעקב למצרים כשעוד פרעה של יוסף היה חי
עלה איתם לכנען, לא היה איתם במצרים אפילו פרשנים רציונליים רדיקלים כמו אבן כספי הרשבם או הרמבם לא יסכימו איתך פה
אריכאולוגיה
לכל מה שאמרת יש תיעוד
כן ידוע, תפתח ויקיפדיה היה שם איזורים בשליטה מצרית שפרעה עצמו היה מבקר שם בתכיפות ועל פי התאוריה שלך הם היו צריכים להתפס
אבל אנחנו מדברים על התקופה שבה עלה יעקב למצרים כשעוד פרעה של יוסף היה חי
עלה איתם לכנען, לא היה איתם במצרים אפילו פרשנים רציונליים רדיקלים כמו אבן כספי הרשבם או הרמבם לא יסכימו איתך פה
אריכאולוגיה
לכל מה שאמרת יש תיעוד
כן ידוע, תפתח ויקיפדיה היה שם איזורים בשליטה מצרית שפרעה עצמו היה מבקר שם בתכיפות ועל פי התאוריה שלך הם היו צריכים להתפס
אנונימי
אדם רעב וסקרן
יש מחקר מעבדה בתקציב של מיליוני דולרים שרק ניסה לשחזר האם זה ייתכן קריעת ים סוף יש על הכל
וישראל לא גדולה במיוחד
יש מחקר מעבדה בתקציב של מיליוני דולרים שרק ניסה לשחזר האם זה ייתכן קריעת ים סוף יש על הכל
וישראל לא גדולה במיוחד
אנונימי
אדם רעב וסקרן
מה הקשר? לא אםשרי שיעברו בין בירת החיקסוס לבירת מצרים אפילו אדם אחד ובטח שלא אפשרי ש11 אנשים לא רק שיצליחו לעשות זאת אלא גם ייכנסו לארמון פרעה (להזכירך אף אחד לא ציפה להם גם לא יוסף)
כי עם ישראל=בניו של ישראל
אתה טוען שהיהודים הם קבוצה אתנית שהשתלטה על מצרים עד לכדי כך שהפ היו חלק משושלות המלוכה
תחפש מוזמן
לא מארכיאולוגיה
רוב הפעולות של סתי ושל יעחמס היו באיזור כנען, הם הפרעונים שכבשו שם
יש סיבה
בגלל שהוכחת המיקומים האלו תוכיח נדודים במדבר של עם ישראל ועובדה שעשו את זה
מה הקשר? לא אםשרי שיעברו בין בירת החיקסוס לבירת מצרים אפילו אדם אחד ובטח שלא אפשרי ש11 אנשים לא רק שיצליחו לעשות זאת אלא גם ייכנסו לארמון פרעה (להזכירך אף אחד לא ציפה להם גם לא יוסף)
כי עם ישראל=בניו של ישראל
אתה טוען שהיהודים הם קבוצה אתנית שהשתלטה על מצרים עד לכדי כך שהפ היו חלק משושלות המלוכה
תחפש מוזמן
לא מארכיאולוגיה
רוב הפעולות של סתי ושל יעחמס היו באיזור כנען, הם הפרעונים שכבשו שם
יש סיבה
בגלל שהוכחת המיקומים האלו תוכיח נדודים במדבר של עם ישראל ועובדה שעשו את זה
אנונימי
אדם רעב וסקרן
שהחיקסוס ומצרים היו אויבים! זה כמו שתגיד ש11 ישראלים רנדומלים ייכנסו לעזה בלי נשק בלי הגנה ובלי הזמנה דרך השער הראשי, ולא רק זה הם ייכנסו ללשכה הראשית של חמאס לדבר עם יחיא סינוואר ואף אחד לא יגיד להם כלום אין היגיון
אז אין שום ראיה לקיומם של ישראל... עד עכשיו טענת שהם החיקסוס
שעל פי התורה פרעה רדף אחריהם במטרה להחזירם!הם גרמו לו השפלה רבה רשום אפילו שכל העמים פחדו מישראל בגלל שהם שמעו את אשר היה במצרים עד שבא עמלק
חיפשו ברוב
שהחיקסוס ומצרים היו אויבים! זה כמו שתגיד ש11 ישראלים רנדומלים ייכנסו לעזה בלי נשק בלי הגנה ובלי הזמנה דרך השער הראשי, ולא רק זה הם ייכנסו ללשכה הראשית של חמאס לדבר עם יחיא סינוואר ואף אחד לא יגיד להם כלום אין היגיון
אז אין שום ראיה לקיומם של ישראל... עד עכשיו טענת שהם החיקסוס
שעל פי התורה פרעה רדף אחריהם במטרה להחזירם!הם גרמו לו השפלה רבה רשום אפילו שכל העמים פחדו מישראל בגלל שהם שמעו את אשר היה במצרים עד שבא עמלק
חיפשו ברוב
אנונימי
אדם רעב וסקרן
לא הוא היה פרעה מצרי זה רשום במקרא, היה מצרים העליונה ומצרים התחתונה שבאותה תקופה החיקסוס חלשו על שטחים רבים משתיהן
אתה סותר את עצמך
אתה בעצמך אמרת שהפרעונים דאגו לכבוד שלהם יותר מכל למה שפתאופ פרעה יוותר לעם שהשפיל אותו כל כך וכל הסיפור יצא החוצה? זה יוריד את כבודה של מצרים מול העולם, זה דומה ללהגיד שכמה מהגרים אסייתים ישפילו את ארצות הברית בהנהגת טראמפ הגאוותן אל מול העולם כולו ותגוסת ארה"ב תהיה "לא נורא"
בנוסף שלושה מיליון איש כוח עבודה זה לא משהו שיש להקל בו (במיוחד כשהכוח עבוגה הזה היה נדרש בעקבות הנזק של עשרת המכות)
לא הוא היה פרעה מצרי זה רשום במקרא, היה מצרים העליונה ומצרים התחתונה שבאותה תקופה החיקסוס חלשו על שטחים רבים משתיהן
אתה סותר את עצמך
אתה בעצמך אמרת שהפרעונים דאגו לכבוד שלהם יותר מכל למה שפתאופ פרעה יוותר לעם שהשפיל אותו כל כך וכל הסיפור יצא החוצה? זה יוריד את כבודה של מצרים מול העולם, זה דומה ללהגיד שכמה מהגרים אסייתים ישפילו את ארצות הברית בהנהגת טראמפ הגאוותן אל מול העולם כולו ותגוסת ארה"ב תהיה "לא נורא"
בנוסף שלושה מיליון איש כוח עבודה זה לא משהו שיש להקל בו (במיוחד כשהכוח עבוגה הזה היה נדרש בעקבות הנזק של עשרת המכות)
אנונימי
אדם רעב וסקרן
רשום במקרא אבל בגלל שאין לי זמן לעבור ולחפש אני אוותר על הסעיף הזה
מה זה ייתן לו?
א.השבת ההרתעה שבתור מישהו שגר בישראל אתה אמר לדעת את חשיבותה
ב.כוח עבודה לשקם את הכלכלה שנפגעה מעשרת המכות
ג. גם ככה כוחות מצרים היו בכנען (בניגוד לאמור במקרא) כך שאין לו מעט הפסד ממתקפה כזו
רק הסיבה הראשונה לבדה מספיקה, השנייה גם היא מספיקה לבדה והשלישית מספיקה למנהיג כובש כמו פרעה
רשום במקרא אבל בגלל שאין לי זמן לעבור ולחפש אני אוותר על הסעיף הזה
מה זה ייתן לו?
א.השבת ההרתעה שבתור מישהו שגר בישראל אתה אמר לדעת את חשיבותה
ב.כוח עבודה לשקם את הכלכלה שנפגעה מעשרת המכות
ג. גם ככה כוחות מצרים היו בכנען (בניגוד לאמור במקרא) כך שאין לו מעט הפסד ממתקפה כזו
רק הסיבה הראשונה לבדה מספיקה, השנייה גם היא מספיקה לבדה והשלישית מספיקה למנהיג כובש כמו פרעה
אנונימי
אדם רעב וסקרן
המצבה היחידה של פרעון כלשהו שבה מוזכר גוף קבוצתי כלשהו בשם ישראל זו אסטלת מרנפתח ושם הוא אומר שהוא השמיד את כולם (אגב זה הגיוני מאוד כי אפילו על פיך בכלל לא בטוח שעם ישראל היום הם אכן בניו של יעקב, לדעתי ייתכן מאוד ש"ישראל" המקורי היה עם שאכן הושמד אך דתו ומנהגיו אומצו באותו תהליך כמו השומרונים, הכוזרים ושאר עמים כאלו) בנוסף אגב הוא טוען שם שההשמדה שלהם הייתה בכנען ולא במצרים
המצבה היחידה של פרעון כלשהו שבה מוזכר גוף קבוצתי כלשהו בשם ישראל זו אסטלת מרנפתח ושם הוא אומר שהוא השמיד את כולם (אגב זה הגיוני מאוד כי אפילו על פיך בכלל לא בטוח שעם ישראל היום הם אכן בניו של יעקב, לדעתי ייתכן מאוד ש"ישראל" המקורי היה עם שאכן הושמד אך דתו ומנהגיו אומצו באותו תהליך כמו השומרונים, הכוזרים ושאר עמים כאלו) בנוסף אגב הוא טוען שם שההשמדה שלהם הייתה בכנען ולא במצרים
אנונימי
אדם רעב וסקרן
זה לא סותר ובכל מקרה אין טעם לבנות עכשיו דיון על הערת סוגריים קטנה מה שהיה צריך להיות מובהר זה שהאזכור היחיד של ישראל על מצבה פרעונית הייתה באסטלת מרנפתח בהקשר של הרג כולם והשאר לא רלוונטי
ואתה טועה
האסטלה של יעחמס מתארת אסון טבע *כלשהו* כאשר בגלל התפרצות הר געש שקרתה במקביל ביוון ובגלל שבנו הבכור של יעחמס מת אנשים נוטים לקשר את זה לעשרת המכות על אף ש2 הסיבות האלו כל כך לא מבוססות כאסון עלי והוא דיבר שאפילו אין טעם להתייחס אליהן ובנוסף הסברתי כבר למעלה למה לא הגיוני שיעחמס יהיה פרעה המקראי
בנוסף אין שום סיבה להאמין שיעחמס הראשון פחד מהחיקסוס מכיוון שהוא המלך שהביס אותם...
זה לא סותר ובכל מקרה אין טעם לבנות עכשיו דיון על הערת סוגריים קטנה מה שהיה צריך להיות מובהר זה שהאזכור היחיד של ישראל על מצבה פרעונית הייתה באסטלת מרנפתח בהקשר של הרג כולם והשאר לא רלוונטי
ואתה טועה
האסטלה של יעחמס מתארת אסון טבע *כלשהו* כאשר בגלל התפרצות הר געש שקרתה במקביל ביוון ובגלל שבנו הבכור של יעחמס מת אנשים נוטים לקשר את זה לעשרת המכות על אף ש2 הסיבות האלו כל כך לא מבוססות כאסון עלי והוא דיבר שאפילו אין טעם להתייחס אליהן ובנוסף הסברתי כבר למעלה למה לא הגיוני שיעחמס יהיה פרעה המקראי
בנוסף אין שום סיבה להאמין שיעחמס הראשון פחד מהחיקסוס מכיוון שהוא המלך שהביס אותם...
אנונימי
אדם רעב וסקרן
אוקיי הבסיס של הדברים
א.אין שום ידע לאיזה ישראל הכוונה
ב.האסון טבע היה באסטלת הסערה של יעחמס לא מרנפתח
ג.אין שום אזכור של רעידת אדמה באסטלה, אתה לא אמור להזכיר כזו גם אם אתה מאמין לכולה ובטח לא אם את מאמין רק לבסיס הדברים
ד.ברור שהיה לו קשר לחיקסוס... הוא הפרעה שהביס אותם (יעחמס)
אוקיי הבסיס של הדברים
א.אין שום ידע לאיזה ישראל הכוונה
ב.האסון טבע היה באסטלת הסערה של יעחמס לא מרנפתח
ג.אין שום אזכור של רעידת אדמה באסטלה, אתה לא אמור להזכיר כזו גם אם אתה מאמין לכולה ובטח לא אם את מאמין רק לבסיס הדברים
ד.ברור שהיה לו קשר לחיקסוס... הוא הפרעה שהביס אותם (יעחמס)
אנונימי
מאמין באלוקים - כי אני מרגיש אותו (חוסך לסרגון הגדול 'שלימדו אותי להרגיש אותו')
לא מאמין בכל דבר שעלול לסתור את הספר שאני מאמין בו
ולימוד על האבולוצייה - לא יעזור לי כרגע
לא מאמין בכל דבר שעלול לסתור את הספר שאני מאמין בו
ולימוד על האבולוצייה - לא יעזור לי כרגע