3 תשובות
הנשים מחוייבות בכל מצוות "לא תעשה", גם אם הזמן גרמא. ורק ממצוות עשה שהזמן גרמא נפטרו. לכן הן חייבות לשמור שבת, שלא לעשות מלאכות האסורות בשבת וכדומה. נשים מחוייבות בשמירת השבת גם במצוות עשה, כמו במצוות קידוש, שהיא מצות עשה, והנשים חייבות בה. וטעם הדבר, שנאמר בלוחות הראשונות (בפרשת יתרו) "זכור" את יום השבת לקדשו, ונאמר בלוחות אחרונות (בפרשת ואתחנן) "שמור" את יום השבת לקדשו. וקבלו חז"ל (בברכות כ:), כי זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו (שהשם יתברך אמר בזמן מתן תורה "זכור" ו"שמור" בבת אחת), בכדי ללמדינו: ככל שישנו בשמירת השבת, שמוזהר שלא לעשות מלאכה בשבת, ישנו גם בזכירה, כלומר שחייב בקידוש. והואיל והנשים מוזהרות אף הן על שמירת שבת כהלכתה, כי על מצוות לא תעשה נשים חייבות אף כשהזמן גרמן, לפיכך ישנן גם בחיוב זכירת שבת, דהיינו קידוש היום. ולכן הנשים יכולות להוציא את האנשים ידי חובת קידוש, הואיל והן מצוות על קידוש כמותם.

ככלל נשים חייבות במצוות כגברים, זולת מצוות עשה שהזמן גרמן, שמרובן נשים פטורות. וכפי שאמרו חכמים במשנה (קידושין כט, א):"כל מצוות עשה שהזמן גרמא - אנשים חייבין ונשים פטורות". ואלו הן מצוות העשה שהזמן גורם את חיובן ונשים פטורות מהן: א. קריאת שמע של ערבית וקריאת שמע של שחרית (ובכללן זכירת יציאת מצרים, ע' טז, ג). ב. תפילין של ראש ותפילין של יד. ג. ציצית. ד. סוכה. ה. לולב. ו. שופר. ז. ספירת העומר 1 ויש מצוות עשה שהזמן גרמן שלמדנו בתורה שנשים חייבות בהן, ואלו הן: א. אכילת מצה בליל פסח (פסחים מג, ב). ב. שמחת החג (פסחים קט, א). ג. קידוש של שבת (ברכות כ, ב). ד. תוספת עינוי ביום הכיפורים (סוכה כח, ב). לדעת רוב הפוסקים גם ממצוות מדברי חכמים שהזמן גרמן נשים פטורות, שכל מה שתקנו חכמים כעין דיני התורה תקנו. לפיכך נשים פטורות מאמירת הלל בראש חודש. ויש אומרים שנשים חייבות במצוות שתקנו חכמים והזמן גרמן. ולכל הדעות במצוות שתקנו חכמים מפני הנס, חייבו גם את הנשים, שאף הן היו באותו הנס, והן: א. ארבע כוסות בליל הסדר. ב. מקרא מגילה. ג. הדלקת נרות חנוכה 2. אבל בשאר המצוות, אין הבדל בין גברים לנשים, וכפי שמבואר בהמשך המשנה:"כל מצוות עשה שלא הזמן גרמא - אחד האנשים ואחד הנשים חייבין" למשל, נשים חייבות להיזהר כגברים מאיסורי חמץ בפסח, ומאכילה ושתייה ביום הכיפורים, ולמרות שהם איסורים שתלויים בזמן, כיוון שהן מצוות 'לא-תעשה', נשים חייבות בהן כגברים.
קודם כל כלל-
~נשים, כמו גברים חייבות במצוות "לא תעשה"~

1. אומרים "זכור ושמור" -כשה"זכור" מכוון למצוות 'עשה, וה'שמור'-ל"לא תעשה"

2. הכתוב מדגיש, ש"זכור ושמור- בדיבור אחד נאמרו" שהכוונה היא-שזה כולל בתוכו את זה.

שנאמר,. אמר רבא: אמר הפסוק 'זכור' ו'שמור' – כל שישנו בשמירה ישנו בזכירה. ואלה נשים, הואיל וישנן בשמירה ישנן בזכירה.