10 תשובות
בשנות החמישים הייתה אפליה נגד המזרחים ואמרו שהם מסוכנים,ברברים,אנשים רעים וכולי.. אפשר להגיד שאשכנזים היו ניטים כאלה,לא עושים רעש..(מעמד גבוה יותר) וזה למה נוצרו הסטיגמות של אותה תקופה
עכשיו זה סתם סטיגמות כמו "כל התימנים קמצנים" "כל האוכל של האשכנזים חסר טעם"..
עכשיו זה סתם סטיגמות כמו "כל התימנים קמצנים" "כל האוכל של האשכנזים חסר טעם"..
שואל השאלה:
מה הייתה האפליה? אולי גזענות הייתה וזה יש גם היום נגד אשכנזים ונגד כולם
מה הייתה האפליה? אולי גזענות הייתה וזה יש גם היום נגד אשכנזים ונגד כולם
אנונימי
נגיד פעם זה לא היה מקובל בכלל שאשכנזיה תתחתן עם מזרחי, והיו כמה זוגות שמנעו מהם להתחתן בגלל זה, היו מזמינים להם מלא משטרה רק בגלל שהם מזרחים.. היו אפליות וגזענות,אני ממליצה לך לראות את המחזה "קזבלן" זה מעניין רצח ועונה לך על השאלה
שואל השאלה:
אוקיי אבל גם אומרים, שהממשלה עצמה הפלתה מזרחים, איזו אפליה? כאילו אם הם בפריפריה, עוני, וחוסר הדכלה איך זה קשור לממשלה, זה די אשמתם שהם באו ויש להם 7 ילדים ואין להם השכלה ויש הבדל בין אחד אשכנזי שורד שואה שהילדים שלו מתו והוא רופא או עורך דין. אז איך זה קשור לממשלה
אוקיי אבל גם אומרים, שהממשלה עצמה הפלתה מזרחים, איזו אפליה? כאילו אם הם בפריפריה, עוני, וחוסר הדכלה איך זה קשור לממשלה, זה די אשמתם שהם באו ויש להם 7 ילדים ואין להם השכלה ויש הבדל בין אחד אשכנזי שורד שואה שהילדים שלו מתו והוא רופא או עורך דין. אז איך זה קשור לממשלה
אנונימי
^זה קשור כי הם לא הגיעו לפריפריה בטעות.
היה תכנון מדוייק מאחורי בניית עיירות הפיתוח בפריפריה.
היה תכנון מדוייק מאחורי בניית עיירות הפיתוח בפריפריה.
רק שתדע שלא כל האשכנזים הם שורדי שואה,אני מזרחיה מלאה וסבא שלי שורד שואה.
שואל השאלה:
אני חצי מזרחי וגם סבתא שלי עברה פוגרומים בפרס. זה לא משנה, זה פשוט שמאשימים את הממשלה אבל זה לא בגלל הממשלה זה פשוט שאותם עולים היו צריכים הרבה לפרנס, ולא היו ברמת הדכלה גבוהה במקצועות נחשקים כי הם באו מארץ ענייה ולא מפותחת. ולא היה להם גם את הכבוד ללמידה והשכלה גבוהה ואז הם טוענים שהם מקופחים
אני חצי מזרחי וגם סבתא שלי עברה פוגרומים בפרס. זה לא משנה, זה פשוט שמאשימים את הממשלה אבל זה לא בגלל הממשלה זה פשוט שאותם עולים היו צריכים הרבה לפרנס, ולא היו ברמת הדכלה גבוהה במקצועות נחשקים כי הם באו מארץ ענייה ולא מפותחת. ולא היה להם גם את הכבוד ללמידה והשכלה גבוהה ואז הם טוענים שהם מקופחים
אנונימי
^העניין הוא שכל הדברים האלו נכונים גם ליהדות אירופה.
אבל יהדות אירופה קיבלה לחלוטין יחס מועדף.
יש סיבה שעד היום הקיבוצים מלאים האשכנזים ובני תערובת לעומת ערי הפריפריה שמלאות במזרחים.
אבל יהדות אירופה קיבלה לחלוטין יחס מועדף.
יש סיבה שעד היום הקיבוצים מלאים האשכנזים ובני תערובת לעומת ערי הפריפריה שמלאות במזרחים.
שואל השאלה:
נכון... יש סיבה הם היו משכילים יותר ו...
נכון... יש סיבה הם היו משכילים יותר ו...
אנונימי
לגבי אחד ההיבטים שהתייחסת אליו, בוא נעמיד את הדברים על דיוקם - ואני אומר בתור אדם ממוצא מזרחי, אני לא יודע איפה שמעת שהם הגיעו ממדינות עניות ולא מפותחות - נכון לאותם זמנים אני מדגיש, לא נכון להיום. אני לא חושב שבשנות ה-20 או ה-30 פולין או רומניה היו מפותחות יותר ממרוקו או טורקיה וכו'. גם הן היו אז מדינות עם אוכלוסייה כפרית ברובה והמון עוני ורעב. רוב ארצות המזרח שבהן היו היהודים בטוח לא היו עניות יותר ממדינות מזרח אירופה באותה תקופה. זה לא נכון. גם רוב היהודים בארצות המזרח עסקו במסחר והיו מבוססים כלכלית וחלק נכבד מהם אפילו עשירים, רק כשבאו לארץ נשארו בלי כלום בתקופת המעברות, וכך התפתח כל העוני ולאחר מכן גם הפשע. הכוונה שלי היא שארצות המוצא הן מדינות עם טמפרמנט ודינמיקה שונים ושוני בתרבות, אבל ברמת הפיתוח באותה תקופה לא היו הבדלים מהותיים. זה נכון שבשנים מאוחרות יותר מדינות מזרח אירופה התפתחו בקצב מהיר יותר (כמובן גם עם התפרקות הגוש והתפתחות האיחוד האירופי) בעוד ארצות האסלאם נותרו בפיגור, אם כי בשנים האחרונות חלקן מתחילות לסגור את הפער. אני התכוונתי לענות רק בהיבט ההיסטורי הזה.