תשובה אחת
וַיַּרְא כָּל יִשְׂרָאֵל כִּי לֹא שָׁמַע הַמֶּלֶךְ אֲלֵיהֶם, וַיָּשִׁבוּ הָעָם אֶת הַמֶּלֶךְ דָּבָר לֵאמֹר: מַה לָּנוּ חֵלֶק בְּדָוִד וְלֹא נַחֲלָה בְּבֶן יִשַׁי! לְאֹהָלֶיךָ יִשְׂרָאֵל! עַתָּה רְאֵה בֵיתְךָ דָּוִד. וַיֵּלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְאֹהָלָיו (מל"א י"ב 16)

המשמעות בהקשר המקראי: אין אנו רוצים בשום שותפות איתך.
זוהי הכרזת המרד של העם כנגד המלך רחבעם.


שבטי ישראל היו מוכנים להמליך את רחבעם בן שלמה למלך, אילו הֵקל מהמיסים שהוטלו עליהם, אך כשסירב להם, הם מרדו בו:
"וַיַּרְא כָּל יִשְׂרָאֵל כִּי לֹא שָׁמַע הַמֶּלֶךְ אֲלֵיהֶם, וַיָּשִׁבוּ הָעָם אֶת הַמֶּלֶךְ דָּבָר לֵאמֹר: מַה (אין) לָּנוּ חֵלֶק בְּדָוִד וְלֹא נַחֲלָה בְּבֶן יִשַׁי! לְאֹהָלֶיךָ (לכו לבתיכם, למקומותיכם), יִשְׂרָאֵל! עַתָּה רְאֵה בֵיתְךָ דָּוִד. וַיֵּלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְאֹהָלָיו" (מל"א י"ב 16). משמעות קריאתם: אין לנו שום קשר עם בית דוד. אנחנו הולכים למקומנו, והוא – למקומו.
חֵלֶק וְנַחֲלָה - הצירוף נזכר פעמים רבות במשמעות של שותפות ברכוש, בעניין.
שתי המילים מופיעות לחוד, וגם באות בצירוף או בתקבולת.
בתקבולת, בפסוקנו הנ"ל, וכן בזמן מרד שבע בן בכרי, בשמ"ב כ' 1: שבטי הצפון לא רוצים דבר ממשפחת דוד - לא חלק ולא נחלה.
בצירוף: "וַתַּעַן רָחֵל וְלֵאָה וַתֹּאמַרְנָה לוֹ: הַעוֹד לָנוּ חֵלֶק וְנַחֲלָה בְּבֵית אָבִינוּ?!" (בראשית ל"א 14). כלומר, אין לנו יותר חלק בבית אבינו. כלומר, אין לנו שם זכויות כלכליות ואחרות בירושה, בנחלה של אבינו.
בספר דברים משמש הצירוף לציון תלישותו של שבט לוי, שלא קיבל בשעת ההתנחלות נחלה, קרקע בארץ ישראל: "עַל כֵּן לֹא הָיָה לְלֵוִי חֵלֶק וְנַחֲלָה עִם אֶחָיו, ה' הוּא נַחֲלָתוֹ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֱלֹהֶיךָ לוֹ" (דברים י' 9, ועוד). הצירוף מעיד על משהו מוחלט: ללוויים אין לא חלק ולא נחלה בין שבטי ישראל.

אין לו חלק ב = אין לו כל יחס ועניין באותו דבר.
חלק - מנה, קצת מן השלם, כאשר מחלקים לחלקים.
נחלה - אחוזת קרקע, קניין. ירושה, חלק.

בימינו: יש לנו חלק ונחלה= אנחנו שותפים בעניין.
אין לנו חלק ונחלה= ביטוי קשה של פירוק שותפות, ואפילו של פירוק מדינה.

דוגמה: ההחלטה שלו לא מוצאת חן בעינינו ואין לנו בה חלק ונחלה.

דוגמה: בעקבות ההתנתקות מרצועת עזה, היו שאמרו שאין להם חלק במדינת ישראל וכי הם יקימו מדינה אחרת.
באותו הנושא: