7 תשובות
כמו לא דגים ולא ים
ביטוי שאומר כאילו מישהו מחרטט אותך ואומר לך משהו שלא באמת קרה.
לקוח מתוך ויקימילון -
לא היה ולא נברא, אין שמץ של אמת בדבר, בדוי לגמרי.
דוגמא לביטוי זה בתוך משפט:
חברי טען שראה אתמול את אחותי בקניון, אך משום ששנינו היינו בבית באותה עת, אני יודע שלא דובים ולא יער.
לא היה ולא נברא, אין שמץ של אמת בדבר, בדוי לגמרי.
דוגמא לביטוי זה בתוך משפט:
חברי טען שראה אתמול את אחותי בקניון, אך משום ששנינו היינו בבית באותה עת, אני יודע שלא דובים ולא יער.
לא שום דבר ממה שאמרת אפילו לא קצת
שקר מוחלט
שקר מוחלט
יענו לא היה אף פעם.. שקר... אפפעם לא קרה!
לא היה ולא נברא.. (;
לא היה ולא נברא.. (;
לֹא דֻּבִּים וְלֹא יַעַר
לא היה ולא נברא, אין שמץ של אמת בדבר, בדוי לגמרי.
חברי טען שראה אתמול את אחותי בקניון, אך משום ששנינו היינו בבית באותה עת, אני יודע שלא דובים ולא יער.
מקור
מקור הניב בפרשנות של התלמוד על סיפור מהתנ"ך: "וַיַּעַל מִשָּׁם בֵּית אֵל וְהוּא עֹלֶה בַדֶּרֶךְ וּנְעָרִים קְטַנִּים יָצְאוּ מִן הָעִיר וַיִּתְקַלְּסוּ בוֹ וַיֹּאמְרוּ לוֹ עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ. וַיִּפֶן אַחֲרָיו וַיִּרְאֵם וַיְקַלְלֵם בְּשֵׁם ה' וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים מִן הַיַּעַר וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים" (מל"ב ב, כג־כד). המסופר בפסוקים אלה מתייחס לנביא אלישע שפגש בחבורת ילדים בדרכו מיריחו לבית־אל. הילדים לעגו לו, והוא, בתגובה, קילל אותם. מיד יצאו שני דובים מן היער הסמוך והרגו 42 ילדים.
הדעות בתלמוד הבבלי (מסכת סוטה, פרק ט', דף מ"ז, עמוד א') חלוקות לגבי אופי הנס המובא בפסוקים. בעוד דעה אחת גורסת כי אכן היה יער סמוך למקום ההתרחשות ( "מאן דאמר נס - יער הוה, דובים לא הוו" ), וכי רק יציאת הדובים ממנו מהווה נס, לפי דעה אחרת, לא היו סמוך למקום ההתרחשות לא דובים ולא יער ( מ"ד נס בתוך נס - לא יער הוה ולא דובים הוו" ), ועל כן גם היער וגם יציאת הדובים הם בבחינת נס. הניב נובע, אם כן, מהדעה השנייה.
ניבים נרדפים
לא היה ולא נברא, אין שמץ של אמת בדבר, בדוי לגמרי.
חברי טען שראה אתמול את אחותי בקניון, אך משום ששנינו היינו בבית באותה עת, אני יודע שלא דובים ולא יער.
מקור
מקור הניב בפרשנות של התלמוד על סיפור מהתנ"ך: "וַיַּעַל מִשָּׁם בֵּית אֵל וְהוּא עֹלֶה בַדֶּרֶךְ וּנְעָרִים קְטַנִּים יָצְאוּ מִן הָעִיר וַיִּתְקַלְּסוּ בוֹ וַיֹּאמְרוּ לוֹ עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ. וַיִּפֶן אַחֲרָיו וַיִּרְאֵם וַיְקַלְלֵם בְּשֵׁם ה' וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים מִן הַיַּעַר וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים" (מל"ב ב, כג־כד). המסופר בפסוקים אלה מתייחס לנביא אלישע שפגש בחבורת ילדים בדרכו מיריחו לבית־אל. הילדים לעגו לו, והוא, בתגובה, קילל אותם. מיד יצאו שני דובים מן היער הסמוך והרגו 42 ילדים.
הדעות בתלמוד הבבלי (מסכת סוטה, פרק ט', דף מ"ז, עמוד א') חלוקות לגבי אופי הנס המובא בפסוקים. בעוד דעה אחת גורסת כי אכן היה יער סמוך למקום ההתרחשות ( "מאן דאמר נס - יער הוה, דובים לא הוו" ), וכי רק יציאת הדובים ממנו מהווה נס, לפי דעה אחרת, לא היו סמוך למקום ההתרחשות לא דובים ולא יער ( מ"ד נס בתוך נס - לא יער הוה ולא דובים הוו" ), ועל כן גם היער וגם יציאת הדובים הם בבחינת נס. הניב נובע, אם כן, מהדעה השנייה.
ניבים נרדפים
אפשר פרחח?❤
אנונימי