2 תשובות
הנה פרוש המלבי"ם שמואל א פרק י פסוק יא-יג
ויהי כל יודעו. ר"ל כי ידוע שלהשגה הנבואיית צריך שתי הכנות,
א) הכנה טבעיית, שיהיה מזגו וכח דמיונו מוכן ע"ז מלדה ומבטן ומהריון.
ב) הכנה בחיריית, שיעסוק בהתבודדות ופרישות טהרה וקדושה ודומיהם.
והם חשבו עוד כי ההכנה הטבעיית לא תצויר רק מאב לבן, כמ"ש (עדיות פ"ב מ"ט) האב זכאי לבנו בחכמה בכח וכו', ושעל כן תמצא יותר במי שאביו היה ג"כ נביא: ויהי כל יודעו מאתמול שלשום. שראה שגם מתמול גם משלשום לא הכין א"ע אל הנבואה רק עסק בצרכי בית אביו, וראה שבכ"ז הנה עם נביאים נבא, התפלא שתי פליאות,
א) מצד שלא היה לו הכנה טבעיית מאביו, ועז"א מה זה היה לבן קיש, הלא אביו אינו נביא.
ב) מצד ההכנה הבחיריית הגם שאול בנביאים, ר"ל וכי נמצא עד עתה בין הנביאים, הכי היה מכין א"ע ומתלמד לנבואה?:
(יב) ויען איש משם. אולם איש אחד סתר דבריהם במה שחשבו שההכנה הטבעיית לא תהיה רק אם גם אביו היה נביא, שהגם שיחויב כפי הטבע שהדומה יוליד בדומה, מ"מ הנסיון מכחיש זה, כי מי אביהם של בני הנביאים האלה, הלא גם אבותיהם לא נבאו כי דבר ה' היה יקר בדור שלפני שמואל (כנ"ל ג, א), וא"כ אין פה דבר חדש רק מה שנבא בלא הכנה בחיריית: על כן היה למשל הגם שאול בנביאים. רק זה החידוש שנבא בלא הכנה היה למשל אל כל מתנבא ובלתי מכין א"ע לנבואה, לא מה שהיה בן קיש:
(יג) ויכל מהתנבות ויבא הבמה. היה בו הפך מבני הנביאים שהם ירדו מהבמה להתנבאות, ר"ל הכינו א"ע תחלה ע"י עבודה ותפלה עד חל עליהם הרוח עד שהעבודה בבמה היתה סבה לנבואה, ואצלו היה בהפך שע"י שחל עליו הרוח בא אל הבמה להתפלל ולעבוד ה', כי הרוח נשפע עליו מלמעלה בלא הכנתו והכינהו אל הקדושה ויראת ה':
ויהי כל יודעו. ר"ל כי ידוע שלהשגה הנבואיית צריך שתי הכנות,
א) הכנה טבעיית, שיהיה מזגו וכח דמיונו מוכן ע"ז מלדה ומבטן ומהריון.
ב) הכנה בחיריית, שיעסוק בהתבודדות ופרישות טהרה וקדושה ודומיהם.
והם חשבו עוד כי ההכנה הטבעיית לא תצויר רק מאב לבן, כמ"ש (עדיות פ"ב מ"ט) האב זכאי לבנו בחכמה בכח וכו', ושעל כן תמצא יותר במי שאביו היה ג"כ נביא: ויהי כל יודעו מאתמול שלשום. שראה שגם מתמול גם משלשום לא הכין א"ע אל הנבואה רק עסק בצרכי בית אביו, וראה שבכ"ז הנה עם נביאים נבא, התפלא שתי פליאות,
א) מצד שלא היה לו הכנה טבעיית מאביו, ועז"א מה זה היה לבן קיש, הלא אביו אינו נביא.
ב) מצד ההכנה הבחיריית הגם שאול בנביאים, ר"ל וכי נמצא עד עתה בין הנביאים, הכי היה מכין א"ע ומתלמד לנבואה?:
(יב) ויען איש משם. אולם איש אחד סתר דבריהם במה שחשבו שההכנה הטבעיית לא תהיה רק אם גם אביו היה נביא, שהגם שיחויב כפי הטבע שהדומה יוליד בדומה, מ"מ הנסיון מכחיש זה, כי מי אביהם של בני הנביאים האלה, הלא גם אבותיהם לא נבאו כי דבר ה' היה יקר בדור שלפני שמואל (כנ"ל ג, א), וא"כ אין פה דבר חדש רק מה שנבא בלא הכנה בחיריית: על כן היה למשל הגם שאול בנביאים. רק זה החידוש שנבא בלא הכנה היה למשל אל כל מתנבא ובלתי מכין א"ע לנבואה, לא מה שהיה בן קיש:
(יג) ויכל מהתנבות ויבא הבמה. היה בו הפך מבני הנביאים שהם ירדו מהבמה להתנבאות, ר"ל הכינו א"ע תחלה ע"י עבודה ותפלה עד חל עליהם הרוח עד שהעבודה בבמה היתה סבה לנבואה, ואצלו היה בהפך שע"י שחל עליו הרוח בא אל הבמה להתפלל ולעבוד ה', כי הרוח נשפע עליו מלמעלה בלא הכנתו והכינהו אל הקדושה ויראת ה':
אני יכול לעזור לך יותר מזה!
אני מצרף תפילה להצלחה במבחן - זה יעזור לך יותר מהתשובה!
אני מצרף תפילה להצלחה במבחן - זה יעזור לך יותר מהתשובה!
רובי בוני