28 תשובות
יש כאלו שחושבים שיש מצוות יותר חשבות מאחרות, יש כאלה שישמרו כשרות אך יסעו באותו בשבת. כל אחד עושה לפי מה שחינכו אותו ולפי רצונותיו
אני לא רוצה להקפיץ כל מיני אנשים שומרי דת אבל לדעתי בתכלס זה רק כדי שתרגישי טוב עם עצמך. שעושים רק את המצוות שנוחות לך ולא את המצוות האחרות, שומרים על מה שקל לשמור ועל השאר לא.
לדעתי מה שהכי חשוב זה האמונה. האם את שומרת או לא זאת בחירה שלך אבל אם את מאמינה באלוהים שלך וביכולות שלו זה יותר חשוב ממה שאת שומרת. זאת דעתי לפחות ואני אומרת את זה בתור אחת שלא כל כך מאמינה.
לדעתי מה שהכי חשוב זה האמונה. האם את שומרת או לא זאת בחירה שלך אבל אם את מאמינה באלוהים שלך וביכולות שלו זה יותר חשוב ממה שאת שומרת. זאת דעתי לפחות ואני אומרת את זה בתור אחת שלא כל כך מאמינה.
יש רבנים שאומרים לאנשים שזה עדיף ובסדר לשמור רק על חלק מהמצוות, אז מקשיבים להם.
כל אחד מאמין בדרך שלו. יש כאלו שיגידו שלדעתם זה סתם חרטא שצריך נגיד:"לשים כיפה"
ויש כאלו שסתם מנסים לשמור על המסורת של ההורים שלהם אבל בכל זאת להוריד ממנה כמה דברים
ויש כאלו שסתם מנסים לשמור על המסורת של ההורים שלהם אבל בכל זאת להוריד ממנה כמה דברים
הם עושים השתדלות, לשמור את הכל זה ממש קשה והם שומרים כמה שהם יכולים.
ביהדות זה לא או הכל או כלום, מנסים לשמור כמה שיותר ולהתחזק.
ביהדות זה לא או הכל או כלום, מנסים לשמור כמה שיותר ולהתחזק.
כל מצווה בעת עצמה יש אנשים שעושים מה שנוח להם בזה את צודקת אבל זה לא אומר שלא צריך להמשיך במצוות האלה זה מעולה
אני שומר כשרות ומפריד בשר וחלב.
אבל זה לא חכמה כי אני צמחוני.
אבל זה לא חכמה כי אני צמחוני.
תוצאה של אנשים גם טיפשים וגם עצלנים
שואל השאלה:
אני (כאגנוסטי) חושב שזה ממש חסר מטרה לשמור על חלק מהמצוות..
כאילו תחליטו אם אתם עוקבים אחרי החוקים של הדת או לא
אני (כאגנוסטי) חושב שזה ממש חסר מטרה לשמור על חלק מהמצוות..
כאילו תחליטו אם אתם עוקבים אחרי החוקים של הדת או לא
אנונימי
אני מסכימה איתך.
אבל כמו שבכל דבר יש שחור ולבן יש גם אפור, ועובדתית- יש גם בדת את ה"אמצע האפור".
וזה כל הקטע באמונה- כל אחד עושנ מה שהוא חושב לנכון ומפרש את עיקרי הדת קצת אחרת.
אבל כמו שבכל דבר יש שחור ולבן יש גם אפור, ועובדתית- יש גם בדת את ה"אמצע האפור".
וזה כל הקטע באמונה- כל אחד עושנ מה שהוא חושב לנכון ומפרש את עיקרי הדת קצת אחרת.
יש אנשים שזה יותר נוח להם, יש כאלה שלא חושבים שכל המצוות חשובות, הרבה דברים, כמו שאמרו, לא הכל שחור ולבן.
אני אישית מאמינה אבל לא שומרת מצוות, כי אני לא חושבת שיש בזה טעם, מהרבה סיבות..
אני אישית מאמינה אבל לא שומרת מצוות, כי אני לא חושבת שיש בזה טעם, מהרבה סיבות..
כל אחד עושה מה שהוא יכול לא רוצה להפוך לשתייה אבל רוצה לשמור מצוות כי אני חיה במדינה הזאת אז אני לא מתפללת אבל אני לא עזה בכיפור
אני חושבת שמצוות נועדו כדי לכוון את האדם בחיים, ולא כמדד של אלוהים אם תגיע לגן עדן או גיהינום.
שמירת כשרות (לפחות בעבר, היום זה פחות) גורמת לך לאכול בריא יותר. באמת לא בריא לאכול ביחד בשר וחלב (למרות שהכוונה היתה לא לאכול גדי צעיר שעוד יונק), לא לעבוד בשבת נותן לך יום של חופש ומנוחה פעם בשבוע שזה חשוב ונותן לך זמן חופשי לעצמך ולמשפחה שלך, לכבד אנשים, לא לרצוח... כל אלו הם דברים טובים, שעוזרים לכוון את האדם להיות אדם טוב יותר.
אני לא בקיאה במצוות, ואני לא שומרת אותן. אבל אני חושבת, אישית, שהן נועדו לכוון אותנו לחיים טובים יותר, שלנו ושל הסביבה שלנו.
אבל לפעמים, לדעתי, לא צריך להגביל את עצמך עם אותם הכללים. חיים רק פעם אחת (או לפחות, אנחנו מודעים כל פעם לחיים אחרים, אם אתם מאמינים בגלגול נשמות), וכדאי להתנסות בדברים. לא תישלחו לגיהינום רק כי אכלתם פעם אחת בשר חזיר (ושמעתי שזה מעדן, אישית לא טעמתי), או אם תצאו לטיול בסוף השבוע, או אם תחגגו חגים נוצריים פעם אחת. אלו חוויות שאני אישית רוצה לנסות או עושה. אני רוצה לחגוג חגים נוצריים כי הם נראים מגניבים, או לטעום חזיר כי שמעתי שזה מאוד טעים.
אני חושבת שכל אחד צריך להתנסות בדברים שהוא רוצה לעשות, שהוא רוצה לחוות. זה לא דבר רע אם פעם במיליון שנה תאכל משהו לא בריא (למרות שהיום יש גם ממתקים כשרים), או אם תחגוג חגים רק בשביל החוויה ולא כי אתה מאמין במשמעות שלהם, או אם תעשה משהו מהנה בשבת.
כל אחד ובשעות שלו, כמובן, זו דעתי האישית.
(כמובן שזה לא אומר שמותר לרצוח מישהו פעם אחת בשביל החוויה או משהו, אתם מבינים למה אני מתכוונת)
שמירת כשרות (לפחות בעבר, היום זה פחות) גורמת לך לאכול בריא יותר. באמת לא בריא לאכול ביחד בשר וחלב (למרות שהכוונה היתה לא לאכול גדי צעיר שעוד יונק), לא לעבוד בשבת נותן לך יום של חופש ומנוחה פעם בשבוע שזה חשוב ונותן לך זמן חופשי לעצמך ולמשפחה שלך, לכבד אנשים, לא לרצוח... כל אלו הם דברים טובים, שעוזרים לכוון את האדם להיות אדם טוב יותר.
אני לא בקיאה במצוות, ואני לא שומרת אותן. אבל אני חושבת, אישית, שהן נועדו לכוון אותנו לחיים טובים יותר, שלנו ושל הסביבה שלנו.
אבל לפעמים, לדעתי, לא צריך להגביל את עצמך עם אותם הכללים. חיים רק פעם אחת (או לפחות, אנחנו מודעים כל פעם לחיים אחרים, אם אתם מאמינים בגלגול נשמות), וכדאי להתנסות בדברים. לא תישלחו לגיהינום רק כי אכלתם פעם אחת בשר חזיר (ושמעתי שזה מעדן, אישית לא טעמתי), או אם תצאו לטיול בסוף השבוע, או אם תחגגו חגים נוצריים פעם אחת. אלו חוויות שאני אישית רוצה לנסות או עושה. אני רוצה לחגוג חגים נוצריים כי הם נראים מגניבים, או לטעום חזיר כי שמעתי שזה מאוד טעים.
אני חושבת שכל אחד צריך להתנסות בדברים שהוא רוצה לעשות, שהוא רוצה לחוות. זה לא דבר רע אם פעם במיליון שנה תאכל משהו לא בריא (למרות שהיום יש גם ממתקים כשרים), או אם תחגוג חגים רק בשביל החוויה ולא כי אתה מאמין במשמעות שלהם, או אם תעשה משהו מהנה בשבת.
כל אחד ובשעות שלו, כמובן, זו דעתי האישית.
(כמובן שזה לא אומר שמותר לרצוח מישהו פעם אחת בשביל החוויה או משהו, אתם מבינים למה אני מתכוונת)
אנונימית
אני בנאדם מאוד מאמין שומר הרבה מצוות שם כיפה באופן קבוע אבל לא בשבת כי אני לא כל כך שומר שבת יש הרבה דברים שאני לא עושה בשבת ויש הרבה הלכות שאני שומר כשרות 6 שעות בין בשר לחלב, אחריי שירותים נטלה ומברך, משתדל לא לשכוח לברך על אוכל ושתייה ותאמין לי שזה יהודי מאמין לכל דבר ואפילו למעלה הוא יודע את הכוונות של כל המאמינים שלא שומרים את כל המצוות כל אחד במה שהוא יכול וכן הייתי רוצה לשמור הכל כולל שבת!
skyless, האמת שזה כן לא בריא, זה הוכח, רק לא זוכרת איפה. זה לא כזה מזיק, פשוט עדיף להימנע מלאכול בשר וחלב ביחד באופן קבוע. פעם היה זה לא כזה נורא.
תכלס, חלב בכללי הוא לא הכי בריא. אני לא אסביר את הטענה הזאת כי זה הסבר דיי ארוך ומיותר, וכנראה לא תאמינו לו כי כולם אומרים שחלה זה בריא, אבל מוצרי חלב היום, עם כל התעשייה וזה, הם לא בריאים. יוגורט לדוגמא הוא דווקא כן, רק שתלוי איזה.
תכלס, חלב בכללי הוא לא הכי בריא. אני לא אסביר את הטענה הזאת כי זה הסבר דיי ארוך ומיותר, וכנראה לא תאמינו לו כי כולם אומרים שחלה זה בריא, אבל מוצרי חלב היום, עם כל התעשייה וזה, הם לא בריאים. יוגורט לדוגמא הוא דווקא כן, רק שתלוי איזה.
אנונימית
להיות דתי זו משימה מאוד קשה, שחולשת על כל תחום בחיים שלך - קריאה קצרה ב"שולחן ערוך" תבהיר לך שיש מצוות שמגיעות עד לגובה שבו אתה מוריד את המכנסיים שאתה מתפנה, ללחיצת היד שלך לנשים, לדבר שבה אתה פונה לאחרים, לכל דבר ועניין התורה מתערבת - יש לך תפילה אחרי השרותים ולפני האוכל ואחרי הנטילה ומצווה לטבול במקווה וכ"' וכו"ו - תרי"ג מצוות שמאוד מכבידות על ניהול חיים תקין. כל אדם בר דעת צקבל החלטות, איזה מצוות הוא מוכן לקיים ואלו הוא מוותר עליהן מתוך השיקול לשמור על קשר נורמטיבי עם סביבתו או משיקולי נוחות. כמה שישתדלו אנשים להיות סגפנים - לעולם לא יצליחו לקיים את כל המצוות כולן. יש תמיד לשאוף. יש לי חברים דתיים, שהם גם אמנים ויוצרים ומטפלים רגשיים במקצועם, כולם כאחד עשו החלטה על מה הם שמים דגש ועל מה פחות. חברה שלי לא מכסה את הראש - כי היא ממש נהנית מהתלתלים שלה, עובדת במקום עבודה מעורב ולא תמיד אומרת את הברכה שאחרי השרותים. והיא תמיד אמרה לי שאין משטרת דת, אנחנו לא איראן - לכל אדם הזכות והבחירה לקיים את המצוות שמתאימות לו ולוותר על אלו שלא מתאימות לו. היא אמרה לי משהו נכון, ריבנו של עולם נתן בידנו את זכות הבחירה, מתוך הידיעה שאין דתי מסוג אחד, יש הרבה סגנונות כמניין האנשים. וכל עוד הם אנשים טובים שפועלים לטובת הקהילה שלהם והאנושות - הדקדוק מיותר. יש לנו זכות בחירה ולכן מותר לבחור מה לוקחים ומה לא! וגם אם יקום כזה ואחר שיגיד לך שאת טועה. את תמיד יודעת שאת צודקת ושהחשבון שלך הם אלוהים הוא מאוד אישי!
זו לא בורות לומר את זה.
אח שלי חולה במחלה כרונית במעיים (שברח לי השם שלה) ש, אם מגדירים אותה במילים פשוטות, מצריכה ממנו לאכול רק דברים בריאים. והוא לא יכול לאכול בשר וחלב ביחד, זה גורם לו לכאב בטן, מה שלא היה לו לפני המחלה. כל דבר "לא בריא" או שמכרה את הקיבה (כן, נשמע מגעיל) גורם לו לכאב בטן. הוא גם לא יכול לשתות קפה, או לאכול יותר מידי קינמון, או לשתות שתיה ממותקת, או לאכול חריף.
ההגדרה של בריא ולא בריא מאוד מבלבלת, ואני לא אוהבת להשתמש בה.
זה שזה בא מחיות זה לא קשור, הבעיה היא מה שהתעשייה עושה לזה.
הבשר של היום לא בריא בכלל החיות שמהן הוא בא לא בריאות.
אח שלי חולה במחלה כרונית במעיים (שברח לי השם שלה) ש, אם מגדירים אותה במילים פשוטות, מצריכה ממנו לאכול רק דברים בריאים. והוא לא יכול לאכול בשר וחלב ביחד, זה גורם לו לכאב בטן, מה שלא היה לו לפני המחלה. כל דבר "לא בריא" או שמכרה את הקיבה (כן, נשמע מגעיל) גורם לו לכאב בטן. הוא גם לא יכול לשתות קפה, או לאכול יותר מידי קינמון, או לשתות שתיה ממותקת, או לאכול חריף.
ההגדרה של בריא ולא בריא מאוד מבלבלת, ואני לא אוהבת להשתמש בה.
זה שזה בא מחיות זה לא קשור, הבעיה היא מה שהתעשייה עושה לזה.
הבשר של היום לא בריא בכלל החיות שמהן הוא בא לא בריאות.
אנונימית
אין אדם שמקיים את כל המצוות. זה בלתי אפשרי. יש גם מצוות שקשורות לבית המקדש. אנשים שומרים מה שנוח להם. יש אנשים שלא מסוגלים לשמור על הכל אבל זה עדיין נותן להם הרגשה טובה עם עצמם.
אני לא מאמין באלוהים, אבל גם אם הוא קיים אני לא חושב שכזה אכפת לו אם אתה אוכל בשר וחלב ביחד או לא.
אני לא מאמין באלוהים, אבל גם אם הוא קיים אני לא חושב שכזה אכפת לו אם אתה אוכל בשר וחלב ביחד או לא.
כל אחד ומה שהוא יכול, אתה לא יכול להגיד מה הקטע לא לשמור את כל המצוות, שזה בכלל 613 ומי יכול בדיוק לשמור את כל זה.. עדיף לפחות לשמור קצת ולהשתדל וזה עדיף מכלום..
מה? מה זאת אומרת שומן מוצק?
לא משנה, אם אתה אוכל בכמויות נורמליות הגוף יפרק אותו ולא יהפוך אותו לשומן.
ולא, זה לא דברים מסויימים. זה באמת מצריך ממנו לאכול בריא (שזה משהו שאנחנו גם ככה משתדלים לעשות). נכון שזו חריגות, אבל יש סיבה למה הוא לא יכול לאכול דברים כאלו, שאני לא אציין כי זה קצת מגעיל ואני לא מכירה את ההסבר המלא. הוא מכיר.
לא משנה, אם אתה אוכל בכמויות נורמליות הגוף יפרק אותו ולא יהפוך אותו לשומן.
ולא, זה לא דברים מסויימים. זה באמת מצריך ממנו לאכול בריא (שזה משהו שאנחנו גם ככה משתדלים לעשות). נכון שזו חריגות, אבל יש סיבה למה הוא לא יכול לאכול דברים כאלו, שאני לא אציין כי זה קצת מגעיל ואני לא מכירה את ההסבר המלא. הוא מכיר.
אנונימית
גם אני אדירוס.
מאמין ושומר כשרות ושומר בין בשר לחלב 6 שעות ומניח תפילין אבל קשה לי לשמור שבת.
אני רוצה אבל
מאמין ושומר כשרות ושומר בין בשר לחלב 6 שעות ומניח תפילין אבל קשה לי לשמור שבת.
אני רוצה אבל
למה אנשים עוברים באדום במעבר חצייה אבל לא הולכים ושודדים בנק? מה הקטע בשלמור חלק מהחוקים
כי יש חוקים חמורים יותר ויש פחות
יש כאלה שלא עוברים באדום ויש כאלה שגם שודדים בנק
כי יש חוקים חמורים יותר ויש פחות
יש כאלה שלא עוברים באדום ויש כאלה שגם שודדים בנק
זאת מחלה כרונית, זו לא מחלה רגילה.
זה משהו שאת אתה חולה בו, אי אפשר להיפתר ממנו. אפשר "להרדים" אותה, אבל לא להיפתר ממנה.
הוא כן בריא כי הוא מטפל במחלה כמו שצריך. אין לזה תרופה, יש לה תזונה שאמורה להקל על המצב, שזו תזונה של אכילה בריאה.
זה שאתה לא מכיר לא אומר שאני טועה, היא כן מצריכה ממנו לאכול בריא. לאכול דברים שמסווגים כבריאים, כי זו מחלת מעיים.
זה סתם ויכוח מטופש, אם אתה לא רוצה אל תאמין בזה שילב ובשר ביחד זה לא בריא, תמשיך לחשוב שזה בריא, זה לא שזה יהרוג אותך אם תאכל ככה כל הזמן, פשוט עדיף להימנע מזה אם אפשר.
ואוקי. לא שמעתי על זה לפני, אני אבדוק את זה. זה נשמע מעניין. איפה שמעת על זה?
זה משהו שאת אתה חולה בו, אי אפשר להיפתר ממנו. אפשר "להרדים" אותה, אבל לא להיפתר ממנה.
הוא כן בריא כי הוא מטפל במחלה כמו שצריך. אין לזה תרופה, יש לה תזונה שאמורה להקל על המצב, שזו תזונה של אכילה בריאה.
זה שאתה לא מכיר לא אומר שאני טועה, היא כן מצריכה ממנו לאכול בריא. לאכול דברים שמסווגים כבריאים, כי זו מחלת מעיים.
זה סתם ויכוח מטופש, אם אתה לא רוצה אל תאמין בזה שילב ובשר ביחד זה לא בריא, תמשיך לחשוב שזה בריא, זה לא שזה יהרוג אותך אם תאכל ככה כל הזמן, פשוט עדיף להימנע מזה אם אפשר.
ואוקי. לא שמעתי על זה לפני, אני אבדוק את זה. זה נשמע מעניין. איפה שמעת על זה?
אנונימית
חוץ מזה, מה הכוונה בשומן צמחי? (אני כן יודעת מה זה שומן צמחי, אני רק רוצה לבדוק משהו)
אנונימית
איך מחלה כרונית היא פגם גנטי? הוא לא נולד עם זה.
אנונימית
זה לא שאנחנו בוחרים ובוררים מה לקיים, יש כאלה שקשה יותר בעולמנו כיום ויש כאלה שפחות. גם בחברה מעורבת ולאנשים שיוצאים לעבוד הקושי הוא גדול. אבל עצם הניסיון והרצון לקיים את כל המצוות בע"ה, זה מה שחשוב. הכוונה שנקיים את הכול, לא מלכתחילה לבוא ולהגיד "אני בוחר", זה לא תקין.
אנונימי
אני חילוני אבל מאיך שאני רואה את זה לא מקיימים מצוות כי צריך וכי אלוהים מסתכל או משהו כזה אלא כי זה חלק מדרך חיים מסוימת עם אורח חיים מסוים ולקיים את המצוות גורם לאנשים שמאמינים בזה להרגיש טוב.
המצוות נועדו אך ורק למעננו! יש להן סיבה, הן לא קיימות כדי להכשיל או להגביל אותנו. שמירת נגיעה, שמירת הלשון, שמירת שבת וכו'.. אלו מצוות שנועדו כדי לשמור אותנו, לעזור לנו להפוך לטובים יותר, להקנות ולהטמיע בנו ערכים ומוסר, ללמד אותנו דרך ארץ.
הקב"ה לא רוצה ברעתנו, הוא לא נגדנו, וכאן בדיוק הטעות.
סיבה נוספת לקיום המצוות היא שנעבוד קשה בעולם הזה כדי שנקבל השכר בעולם הבא.
ישנן תרי"ג מצוות. 613 מצוות בהן מצווה האדם, כיצד אפשרי לשמור על כולן?
אז אני מתעלמת בתשובתי מאלו שבחרו לא לשמור מצוות מסוימות מתוך אי הסכמה איתן ואתייחס לאלו שכן היו רוצים אך בכל זאת אינם שומרים.
חלק מקפידים על המצווה הזו וחלק על זו, לא בגלל שאין להם כח או רצון לשמור על המצוות האחרות, אלא מפני שבחרו לשים דגש ולהתחזק דווקא מהבחינה הזו.
הרי ישנן המון מצוות וקשה מאד לשים לב ולהקפיד על כולן, אז גם אדם שמאד משתדל יפול מדי פעם, וגם הוא לא יצליח לשמור על כולן. לכן הוא מתמקד באלו שהוא יודע שצריך להתחזק בהן יותר.
הקב"ה לא רוצה ברעתנו, הוא לא נגדנו, וכאן בדיוק הטעות.
סיבה נוספת לקיום המצוות היא שנעבוד קשה בעולם הזה כדי שנקבל השכר בעולם הבא.
ישנן תרי"ג מצוות. 613 מצוות בהן מצווה האדם, כיצד אפשרי לשמור על כולן?
אז אני מתעלמת בתשובתי מאלו שבחרו לא לשמור מצוות מסוימות מתוך אי הסכמה איתן ואתייחס לאלו שכן היו רוצים אך בכל זאת אינם שומרים.
חלק מקפידים על המצווה הזו וחלק על זו, לא בגלל שאין להם כח או רצון לשמור על המצוות האחרות, אלא מפני שבחרו לשים דגש ולהתחזק דווקא מהבחינה הזו.
הרי ישנן המון מצוות וקשה מאד לשים לב ולהקפיד על כולן, אז גם אדם שמאד משתדל יפול מדי פעם, וגם הוא לא יצליח לשמור על כולן. לכן הוא מתמקד באלו שהוא יודע שצריך להתחזק בהן יותר.