6 תשובות
לא יודעת, לא הייתי לפני היווצרות היקום. אני מניחה שבגלל שלא היו יצורים חיים לזמן לא היה משמעות.
לא חושבת כי כנראה שלא קרה כלום כי לא היה כלום
אני *כל הזמן* חושבת על זה ומה קרה לפני שיקום נוצר. שאלה מכשילה. כנראה בחיים לא נדע9_6
בכללי לזמן אין משמעות. לכל דבר יש משמעות ב*זמן* שלו, מעבר לזה מדובר בזכרון כמובן
לא היה זמן לפני המפץ הגדול...
לא יודעים בוודאות.
האמת, שיכול להיות שלא נדע לעולם.
יש השערות של מה שגרם להתרחבות, אבל כל אלה בגדר השערה ואוכל להסביר כאילו מה ההשערות של מה קרה. אבל, מה שקדם להם? אין הסבר עדיין.
וכן, יכול להיות שלא נמצא הסבר - אבל מה שלא נכון לעשות, זה להסיק מסקנות מזה שאנחנו לא יודעים.
שזה בעצם נקרא שגיאה לוגית מתוך אי ידע - שזו טעות שמתרחשת כשמישהו טוען שהמסקנה שלו חייבת להיות נכונה כי אין הוכחות נגדה, או כשמישהו טוען שבגלל שאנחנו לא יודעים או מבינים משהו, זה איכשהו מאמת את הטענה שלו. די ברור שהטעות הזאת משנה את נטל ההוכחה מהטוען.
"אנחנו לא יודעים x, ולכן y".
"אנחנו לא יודעים איך הפירמידות נבנו, ולכן חייזרים". "אנחנו לא יודעים איך היקום נוצר, ולכן אלוהים".
ולהזכיר לך שבעבר זה היה משהו כמו "אנחנו לא יודעים איך רעמים ברקים וגשמים נגרמים, ולכן על טבעי, ולכן אלוהים", ואותו דבר על הרבה מתופעות הטבע (טבע, זאת אומרת משהו טבעי! ולא על טבעי). הקפיצה המחשבתית מ-"יש פה משהו שאני לא מבין" ל-"האגדות הפרימיטיביות מסבירות את הכל" היא קפיצת התאבדות להיגיון.
וגם זה טעות להגיד שזה נגרם מצירופי מקרים, יכול להיות שיש חוק פיזיקה שעוד לא גילינו וגרם למפץ, מה שאומר שהוא היה חייב לקרות... אנחנו לא יודעים. אז אין זכות לקבוע שזה במקרה.
ולא, לא היה לזמן משמעות - הזמן התחיל כשהמפץ הגדול התרחש, לפני זה לא היה שום זמן. בעצם תדמיין שזמן מסומן כt--> אז הt היה שווה אפס במפץ הגדול.
סליחה אם קצת סטיתי מהנושא.
האמת, שיכול להיות שלא נדע לעולם.
יש השערות של מה שגרם להתרחבות, אבל כל אלה בגדר השערה ואוכל להסביר כאילו מה ההשערות של מה קרה. אבל, מה שקדם להם? אין הסבר עדיין.
וכן, יכול להיות שלא נמצא הסבר - אבל מה שלא נכון לעשות, זה להסיק מסקנות מזה שאנחנו לא יודעים.
שזה בעצם נקרא שגיאה לוגית מתוך אי ידע - שזו טעות שמתרחשת כשמישהו טוען שהמסקנה שלו חייבת להיות נכונה כי אין הוכחות נגדה, או כשמישהו טוען שבגלל שאנחנו לא יודעים או מבינים משהו, זה איכשהו מאמת את הטענה שלו. די ברור שהטעות הזאת משנה את נטל ההוכחה מהטוען.
"אנחנו לא יודעים x, ולכן y".
"אנחנו לא יודעים איך הפירמידות נבנו, ולכן חייזרים". "אנחנו לא יודעים איך היקום נוצר, ולכן אלוהים".
ולהזכיר לך שבעבר זה היה משהו כמו "אנחנו לא יודעים איך רעמים ברקים וגשמים נגרמים, ולכן על טבעי, ולכן אלוהים", ואותו דבר על הרבה מתופעות הטבע (טבע, זאת אומרת משהו טבעי! ולא על טבעי). הקפיצה המחשבתית מ-"יש פה משהו שאני לא מבין" ל-"האגדות הפרימיטיביות מסבירות את הכל" היא קפיצת התאבדות להיגיון.
וגם זה טעות להגיד שזה נגרם מצירופי מקרים, יכול להיות שיש חוק פיזיקה שעוד לא גילינו וגרם למפץ, מה שאומר שהוא היה חייב לקרות... אנחנו לא יודעים. אז אין זכות לקבוע שזה במקרה.
ולא, לא היה לזמן משמעות - הזמן התחיל כשהמפץ הגדול התרחש, לפני זה לא היה שום זמן. בעצם תדמיין שזמן מסומן כt--> אז הt היה שווה אפס במפץ הגדול.
סליחה אם קצת סטיתי מהנושא.
באותו הנושא: