14 תשובות
דֵּטֶרְמִינִיזְם - זכר
תפיסה פילוסופית הגורסת כי כאשר דבר כלשהו מתרחש, הוא חייב היה להתרחש על פי האירועים והתנאים שקדמו לו
או ביותר מובן מזה
משהו שמתרחש, חייב לתרחש על פי האירועים והתנאים שקרו לפניו.
האמונה שלכל דבר שמתרחש יש סיבה מכוונת מראש. ז"א אם יש בידנו מספיק ידע - ניתן לחזות כל תרחיש עתידי אפשרי, בעיקר בזכות אירועים שקדמו לו.
שואל השאלה:
אז זו אמונה שתלויה בישות עליונה או לא!
אנונימית
שואל השאלה:
?*
אנונימית
ענו לך, ובלי קשר חייבת לציין שהנושא הזה מעניין
אפשר לקשר בקלות את הדטרמניזם לדת. הנחת היסוד שהאלוהים קובע הכל, יודע מה יקרה בכל זמן נתון, וידו על העליונה - מובילה לכך שאם היה בידנו את הידע שכביכול נתון אצל אלוהים, גם אנחנו היינו יכולים לחזות את הבחירות שלו. זו תיאוריה ששוללת את חופש הבחירה - יסוד הדטרמניזם.
היהדות לצורך העניין מתנגדת לזרם הזה, כי היא תומכת במציאות של שכר ועונש, יש הרבה איזכורים לבחירה החופשית של האדם בדת היהודית, זה מתבטא בעיקר בספר קהלת.
שואל השאלה:
הסבר מהמם, תודה. אם הייתי יכולה לתת לך פרח הייתי נותנת אבל לצערי הנתקתי מהשאלה ^
עכשיו חקרתי על הנושא עוד קצת דרך יוטיוב היה איש אחד שנתן הסבר מעולה
אנונימית
שטויות, שמחתי לעזור ❤
אז איך זה מסתדר עם האמרה ביהדות
"הכל מידי שמים"
או כמו שהרבה אנשים אומרים
" הכל מלמעלה"
או אפילו בערבית יש
"כולו מן אללה"
לדעתי הביטויים האלו מתמצתים את הנחת היסוד שגורלו של אדם נכתב עם הוולדו. ולא משנה מה יחליט או כיצד יבחר - הגורל שיועד לו יתממש כי ככה נכתב לו ואין לו אפשרות להלחם בזה.
לא. זה סותר את הדת.


אם למשל נולדת למשפחה דפוקה וסביבה דפוקה ברמה כזו שברור שתדפק, אין לזה שום קשר ליצורים שמיימיים או לטקסטים דתיים מלאי סילוף.
זה רק מדגיש את חוסר הצדק שקיים בכל פינה ומי שלא שם לב לכך, ממש עיוור.
אנונימית
אז הכל כתוב מראש ואין שליטה את אומרת אנונימית?
אין פה עניין של הבעת דעה, ישנו דטרמניזם דתי. זה זרם שקיים מבחינה עובדתית. היא ביקשה עליו הסבר.
אישית אני בכלל אתאיסטית, אבל זה לא חשוב לשאלה.
אנונימוס, זה לא כתוב בשום מקום. אבל אם נולדתי לסביבה ממש דפוקה ועם גנטיקה מסויימת ,עושים 1+1 ואופס, אני חולה בדכאון קשה, התקפי חרדה כרונים ותוסיף לזה טראומות ילדות שיכולות להגביר לי (למשל) את הסיכוי לפיברומיאלגיה (בתור אישה), תשישות כרונית ועוד מחלות.
אז אסבול כל החיים מכאבים כרונים בכל הגוף מכיוון שמישהו התעלל בי וכן הלאה וכן הלאה.
זו רק דוגמא.
מצד שני, הטלומרים שלי יכולים להיות ארוכים ולגרום לכך שאחיה לפחות עד גיל 93.
למרות הכל.

יש שליטה מסויימת, בדברים מאוד קטנים, אבל המשפחה, הסביבה, המדינה והמצב הגלובאלי, יחד עם הנתונים הגנטיים שלך - כן מביאים לתוצאות שהן כמעט בלתי נמנעות.
וכן, זה אחד ממליארדי מקרים שמדגישים חוסר צדק.

כעת, בלי קשר - בדת יש פארדוקס. אם האלים יודעים הכל מראש, אז כיצד יש בחירה חופשית?
זה לא הגיוני כלל לדעתי ובלי קשר, אני לא מאמינה בדת.
אנונימית
אנונימית יקרה. אין לי ויכוח איתך. אני רק אומר שישנם אנשים שנח להם להתפס בהנחה שהכל נקבע מראש כי זה משחרר אותם מהאחריות האישית.
הנסיון שלי בחיים הוכיח לי מעל כל ספק שאנחנו יכולים לקחת אחריות על כל דבר ועניין הקשור וקורה לנו בחיינו. ללא תירוצים וללא הסתתרויות מאחורי "גורמים תורשתיים סביבתיים תרבותיים ו/או אחרים. הכל תלוי בנו ובהחלטות שאנו מקבלים. זה המקום שהכי קשה להיות בו.
בצד שני נמצאים האנשים שיש להם כל ההסברים למה הם אינם אחראים לכלום ותמיד משהו או מישהו אשמים במצבם.
והבחירה בין הצדדים היא בחירה שלנו.