7 תשובות
היהדות - זה החוקים שה' נתן לנו בשלימותן, לא ניתן לערוך אותן. אם זה (חלילה) יעבור "עריכה" - זה כבר לא יקרא "יהדות".
שואל השאלה:
אני מתחברת לערכים הלא מזעזעים.^^
אני מתחברת לערכים הלא מזעזעים.^^
אנונימית
שואל השאלה:
יש עריכה ויש לפרש את זה כפי שאני יודעת. עובדה שכל רב מפרש משהו אחרת, אז מה ההבדל?
יש עריכה ויש לפרש את זה כפי שאני יודעת. עובדה שכל רב מפרש משהו אחרת, אז מה ההבדל?
אנונימית
מה זה, "ערכים הלא מזעזעים"? רוצה להחליט לקב"ה מה ומוסרי ומה לא? רוצה להיות יותר מוסרית ממנו יתברך?
"תּוֹרַת ה' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ" (תהילים יט, ח). שהתרוה היא בשלימותה - רק אז היא תורת ה' והיא משיבת נפש.
לגבי רבנים: הרבנים מפרשים על פי הקבלה שביהידהם, אותם הם קיבלו תלמיד מפי רב עד משה רבנו, עליו השלום. חוץ מזה, התורה נתנה להם את הרשות לפרש אותה, כפי שמובאר בפרשת "שופטים":
"כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין-דָּם לְדָם בֵּין-דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ. וּבָאתָ אֶל-הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל-הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט. וְעָשִׂיתָ עַל-פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ. עַל-פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל-הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר-יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן-הַדָּבָר אֲשֶׁר-יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים יז, ח-יא).
למה יש פירושים שונים?
"שבעים פנים לתורה", תלוי איך מסכלים על הדבר, אבל לא מדובר בהמצאה, אלא יש כללים. חשוב לזכור ש"אלה ולאה דברי אלוקים חיים" (עירובין יג עמוד ב).
"תּוֹרַת ה' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ" (תהילים יט, ח). שהתרוה היא בשלימותה - רק אז היא תורת ה' והיא משיבת נפש.
לגבי רבנים: הרבנים מפרשים על פי הקבלה שביהידהם, אותם הם קיבלו תלמיד מפי רב עד משה רבנו, עליו השלום. חוץ מזה, התורה נתנה להם את הרשות לפרש אותה, כפי שמובאר בפרשת "שופטים":
"כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין-דָּם לְדָם בֵּין-דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ. וּבָאתָ אֶל-הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל-הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט. וְעָשִׂיתָ עַל-פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ. עַל-פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל-הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר-יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן-הַדָּבָר אֲשֶׁר-יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים יז, ח-יא).
למה יש פירושים שונים?
"שבעים פנים לתורה", תלוי איך מסכלים על הדבר, אבל לא מדובר בהמצאה, אלא יש כללים. חשוב לזכור ש"אלה ולאה דברי אלוקים חיים" (עירובין יג עמוד ב).
יש בדת הרבה עקרונות מזעזעים, אז ממש לא אני.
אני, למדתי אתה זה מאמא שלי
באותו הנושא: