35 תשובות
בהחלט
תרתי משמע
למה אתה חושב כך? אם אתה מתכוון לקבוצות קיצון, יש את זה בכל אחד מהם.
מה הכוונה?
קיצון יש בכל הקהילות והקבוצות, רובנו מקבלים ופתוחים.
אם כבר הפוך, לדעתי. העולם הדתי מוגבל וסגור לפי האמונות והמצוות שרשומות לו בספר. אנשים דתיים סולדים מסוגים שונים של אנשים רק כי ככה לימדו אותם וחינכו אותם, והם לא מוכנים לפתוח את המחשבה שלהם מעבר ולקבל אחרים כי אמרו להם שיש סוג אחד של אנשים שהוא טוב וסוג אחד שהוא רע (למרות שאין שום סיבה מוצדקת לקטלג אותו כרע).
אנונימית
לא
חד משמעית כן
מסכימה, מי שיגיד ההפך כנראה שלא מכיר את העולם הדתי, אז עדיף פשוט לא לדבר אם לא יודעים
לא אמרתי שהעולם הדתי חשוך וסגור, רק אמרתי שהעולם האתאיסטי לא, לפחות לא "יותר חשוך וסגור".
יכול גם מאוד להיות ששני העולמות לא חשוכים. עניין של התבוננות.
אני מאמין שיש בעיות בשניהם, אין באמת עולם אתאיסטי אחד ודתי אחד, שניהם קבוצות מגוונות.
חד משמעית כן.

איך אני יודע? פסוק מפורש: "כִּי נֵר - מִצְוָה, וְתוֹרָה - אוֹר; וְדֶרֶךְ חַיִּים - תּוֹכְחוֹת מוּסָר" (משלי ו, פסוק כג). ראוים מפה שהאור האמיתי נמצא בתוך התורה והמצוות, וזה בדיוק מה שחסר לאתאיסטים.

הבעיה שאותם אנשים (כדי להצדיק את הדרך החשוכה שלהם) הפכו את היוצרות, ועל זה נאמר "הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב, וְלַטּוֹב רָע: שָׂמִים חֹשֶׁךְ - לְאוֹר, וְאוֹר - לְחֹשֶׁךְ, שָׂמִים מַר - לְמָתוֹק, וּמָתוֹק - לְמָר" (ישעיה ה, כ).

הבעיה בהם, לא בתורה הקדושה, כי התורה הקדושה יודעת מה שהיא אומרת, כי היא דברי אלוקים חיים.
אנונימי
העולם הדתי הולך על פי מצוות ואיסורים שמישהו אחר כתב בעוד העולם האתאיסטי משוחרר מכך ואתה עוד אומר שדווקא העולם האתאיסטי יותר סגור וחשוך?
העולם הדתי מגביל את עצמו, האתאיסטי לא, איך בכלל אפשר לומר שהעולם האתאיסטי יותר חשוך וסגור.
tris, העולם הדתי הולך על פי המצוות של אלוקים שיודע הכל, בעוד שהעולם האתאיסטים הולך על פי הדמיניות של עצמם, ולא על פי המציאות. אחד הדמיונות של אתיסטים זה ש"אין אלוקים" (שמעת על דעה יותר הזויה מזאת?!).


אז אם לאתאיסטים חסר אור של תורה -וודאי שהם נמצאים בחושך. מה השאלה פה?
אנונימי
חד משמעית כן, בעולם הדתי יש מי ששומר יש אבא בשמיים שדואג לכל פיפס הכי קטן בעולם הזה
- -
כלכך נכון
מאיזו בחינה?
אני אפילו לא אגיד איפה יש יותר אנשים חשוכים וסגורים.
בתור אחד שמכיר את טוב את שני העולמות, חד משמעית כן.
לא מסכימה.
אנשים זה הדעה שלי אתם לא חייבים לעשות מינוסים
תבונה וחוויה. זה הדבר שרבנים רבים לאורך הדורות הגדירו את חיי האדם.
האדם מורכב מרגשות שמגיעות מהתבונה כמו הרדיפה אחרי הידע (הרמב"ם טען שכל בני האדם רודפים אחרי הידע). החוויה זו החוויה שלך בכל מיני דברים בחיים: חוויה דתית , מינית , שירים וכו.. (רבי יהודה הלוי אף הוסיף שקיום המצוות מקרבות אותך לרגש הרוחניות והתקרבות לחיים חוויתיים דתיים מקרבים אותך לאל מתוך הרווחת ה"רדאר הרוחני" והערת העין הרוחנית מתרדמת הוא אף הוסיף כי: האיזון הפנימי של המצוות מגונן על האיזון הפנימי של האדם.)

ישנם את האתאיסטים שהם לוקחים רק את רגש התבונה ולכן, הם לא חיים בעולם שמטיל ספק בכל דבר מדעי שאומרים. למשל בעבר האמינו במדע שכדור הארץ תמיד עמד ומעולם לא נוצר (מאז אריסטו האמינו כך) וגם אתאיסטים רבים האמינו כך ורק לאחרונה אחרי אלפיי שנים הוכח שזה לא נכון. לכן, ללכת תמיד אחר רגש התבונה הוא לא תמיד נכון. וגם הקראים שהם יהודים שהולכים אחרי היהדות בפשט ולא גם בדרש, הם מקיימים רק את הדברים שכתובים בתורה ובכך מאבדים בגלל הרגש התבונתי שלהם את העיקר ביהדות שזה קיום המצוות והשיח הבן דורי שמתדיין בעיקר על הדרש והוא נפעל מרגש החוויה והתבונה כשהם מאוזנים.
הבעיה העיקרית כאן זה איבוד היכולת של הטלת ספק בדברים שבימנו הם "עובדתיים".
בעיה נוספת שעולה בשנים האחרונות זה שאנשים נהיים פחות ופחות רציניים כלפיי רגשות אהבה והקמת משפחה מה שמקריס את התא המשפחתי בכל המערב.

גם ללכת אחרי רגש החוויה זה לא נכון.
חרדים קיצוניים שמקיימים רק את דבריי האמונה ולא מנסים להפעיל את רגש התבונה והם חווים חוויות ממש מהנות בחיים שלהם והם מאוד מתקדמים רוחנית אבל יחד עם זאת הם גם ממש מתרחקים שכלית ולא מנסים להתקדם וללמוד על העולם והם לא מקיימים דבר מאוד חשוב מתרי"ג המצוות "לֹא-תִהְיֶה אַחֲרֵי-רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא-תַעֲנֶה עַל-רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת"
דהיינו, אם אתה רואה כי דעת הרוב מביאה לידי החלטה שיש לך ספק לגבי טיבה אל תגרר להסכים לה.
לכן, גם כאן מתרחשת פגיעה מאוד קשה. אולם חיי המשפחה שלהם מאוד טובים אבל יחד עם זאת הם גם מאבדים את יכולת החשיבה העצמית.

אז מה צריך?
צריך לדעת לאזן בין יכולת התבונה ליכולת החוויה.
על מנת ליצור שיח מתקדם יותר ושיח מקבל יותר, צריך מצד אחד להיות פתוח לדעת האחר וללמוד מכולם מתוך יכולת החוויה ויחד עם זאת להיות אדם שקול בעזרת יכולת התבונה של האדם.
לדוגמה:
ביאליק בזמנו היה חילוני ושמר את השבת והוא גם אמר שעם הקמת המדינה היהודית, יש לחזור לעבודת השבת.
כך הוא הפעיל גם את רגשות החוויה הדתית וגם את התבונה.

להתייחסות לשאלתך על העולם האתאיסטי הסגור:
אני מאמין שרוב האתאיסטים הם בעצם אגנוסטיקנים משום שאין יכולת להפריך את קיום הכוח העליון (ככלל) וגם המדע הולך בצורה מושלמת עם האמונה משום שלא ניתן לדעת מה היה לפני המפץ ויחד עם זאת, המדע אחרי אלפי שנים מודה ביצירה עולמית ולא בעולם שעמד כל הזמן (אלפי שנים האמינו שהעולם עמד תמיד ולא נוצר). לכן, הכי מדעי להיות אגנוסטיקן.
מבחינתי כן
העולם של הדת זה יותר חיבור של הנפש ולא בדברים חומריים כך שזה נותן יותר אושר ושמחה לזמן יותר ארוך מאשר לצאת למסיבה וכל זה.
במיוחד בתקופה הזאת החגים זה הדבר שהכי גורם לי לאור , להפסקה מכל מה שקורה ,יותר חיבור לה' , להבין מה אני רוצה לשנה החדשה.
מסכים גם סטטיסטית דתיים יותר מאושרים ובריאים מחילונים
אני אומר לך בתור דתי שחזר בשאלה, שזה מאוד תלוי באנשים אבל באופן כללי לא
אנונימי
ודאי. עולם בלי אור הוא עולם חשוך. אבל מה שיפה אצל יהודים הוא שאין אצלם חושך מוחלט. האור הוא סגולי, ובכל יהודי יש ניצוץ שאפשר להדליק.
בעיקרון אין לי שמצ אני מניחה שאתאיסטית מאמינים שאין אלוהים לא היה ולא נברא וטוב להם עם זה והם ממשיכים לחיות רגיל בלי יותר מידי מחשבה על וזה ואותו דבר לגבי מאמינים הם מאמינים באלוהים ישו וכל אלה וממשיכים בחיים שלהם עם אמונה שתי אלה הם אמונות לכל דבר אני לא חושבת שהחיים של האחר חשוכים יותר
לא. יש הבדל בין להיות אדם רוחני לבין להיות בן אדם דתי. גם אתאיסטים יכולים להיות רוחניים.
אני חושבת שהעולם הדתי הרבה יותר מגביל ונוקשה, יש לו סדרה של חוקים שהרבה מהם מטיפים לאלימות וחוסר קבלה של בני אדם (אם נתמקד על היהדות). הוא מאוד נוקשה וצר אופקים בכל מה שקשור למהות של אדם בהיותו אדם. אולי דתיים יגידו אחרת אבל לדעתי להתנות את טוהר האדם והברית שלו עם אלוהים על סמך הלבוש ועל סמך כמה אנשים ואיזה אנשים הוא שכב איתם במהלך חייו, והאם או לא הוא שוכב רק לצורך התרבות או לצורך הנאה, זאת צרות אופקים.
רוחניות לדעתי זה לראות מעבר לעולם החומרי שלנו ולהבין לנפשו של כל אדם ולערכים שלו ולמוסריות שלו. הרי אחד ההבדלים בינינו לבין בעלי חיים זה המוסר שלנו והאמפתיות שלנו אחד כלפי השני.
בן אדם אתאיסט יכול להיות מאוד רוחני ולהבין לעומקי הנפש של האדם ומעבר, ובן אדם דתי יכול להיות נוקשה ביותר כי מבחינתו אם מישהי שכבה לפני החתונה היא טמאה, אם אישה חווה מחזור שזה תהליך טבעי לחלוטין היא טמאה, שגבר הוא לא קרוב לאלוהים כמו האישה ולכן הוא צריך לכרות ברית בינו לבין האלוהים שלו באופן פיזי ולהטיל מום בילדים שלו.
כל המחשבה הזאת שיצרים טבעיים זה טמאה ותועבה היא לא נכונה וחשוכה לדעתי.
אבל כמו שאמרו. זה יותר תלוי בבן אדם מאשר האם הוא דתי או לא.
אנונימית
לא
אנונימית
^^אנונימית, אין חסור קבלת האחר. חוסר קבלת האחר זה רק כלפי אנשים שעוברים על החוקים של ה'. כל חברה מתוקנת מטילה סנקציות כלפי מי שעובר על החוקים שלה. למה שבנוכע מי שעובר על החוקים של אלוקים זה שזה לא יהיה ככה?
אנונימי
עצם זה שיש לדת חוקים מי נחשב אדם שאסור לקבל אותו, והקריטריונים לא קשורים לאלימות או לרצח או לדברים שהם באמת רציניים - כבר הופך את הדת למשהו חשוך וצר אופקים.
מבחינתי לא לקבל בן אדם שבוחר לאהוב מישהו מהמין שלו, או שנהנה ממין, או שבוחר להמשיך לעסוק בדברים בשבת, אלה לא סיבות מוצדקות, אלה רק חוקים שנועדו לעצב את האנשים שהולכים אחרי הדת הזאת לתוך קופסה סגורה כדי לתת אשליה של שליטה בידי כוח עליון.
אנונימית
בטח שזה קשור לדברים רצינים - קשור כלפי אנשים שממרים את פיו של מלך העולם ומורדים בו. מרידה בחמלך העולם מצריכה תגובה חריפה.

הסיבות נראות לך מודצקות? זה כבר דעה שלך מול בורא עולם...
אנונימי
אז אתה בדיוק מוכיח את הטענה שלי שהעולם הזה הרבה יותר חשוך וסגור(:
אנונימית
לפי ההלניזם זאוס הוא מלך העולם, לפי הכנענות בעל-הדד, בנו של אל מלך השמיים, לפי המצרים (ח'מטיזם) זה רע, אוסיריס או הורוס (בהתאם לתקופה), לפי ההינדו האלוהות הגדולה והמופשטת היא ברהאמן והיא מתגשמת בצורות שונות שהם אלים בעצמם, וביניהם ברהמה הוא אחראי להמשכיות הבריאה, לפי השומרים איננה היא המלכה של העולם ושליטת השמיים וכו'... אתה פשוט ראית תשובה אחת והחלטת שהיא הכי הגיונית ולכן לא טרחת לבדוק את התשובות של אף אחד אחר וקראת להן בזויות בגלל מנטרות שנתנו לך
אולי איננה היא מלכת העולם, אולי רע, אולי אדוניי, אולי כל אחד מהם הוא רק האל המרכזי של מאמיניו לכולם ישויות שמעבר להבנתנו, אולי האלוהות כל כך מעבר להבנתנו שאפילו להגיד כמה אלים יש או מה זהותם היא שאלה מעבר למשג אדם ואולי אין מלך לעולם, אולי מה שאנחנו תופסים כתכנון ובריאה הוא רק תוצר של הנטייה שלנו לחפש תבניות ומשמעות מאחורי כל דבר, כמו החיוך שאנחנו מוצאים בשלי נקודות וקשת:)
אז המשך להאמין שיש לך את כל התשובות ומי שלא מסכים איתך משוגע או מכחיש בכוונה תחילה רק כדי לא ללכת אחרי המצוות של הדת שלך, נראה לאן אתה תגיע עם הדiגמה הזאת בחייך.
אנונימי
שואל השאלה:
חחח לקחתם רחוק תשאלה.. סהכ בדקתי משהו עם האנונימי וזה לר באמת שאלתי אבל תמשיכו תהנו לכם לא אפריע
אנונימית