4 תשובות
אנשים נהיים אנרכיסטים כי הם מרגישים שהחוקים, השלטון או המערכת לא משרתים אותם - לפעמים כי הם רואים אי צדק וזה, לפעמים כי הם רוצים חופש מוחלט, ולפעמים כי הם פשוט לא מאמינים בסמכות של אף אחד.
אנרכיזם בדרך כלל מזוהה עם השמאל, כי הרבה אנרכיסטים מדברים על שוויון, חופש לכולם, והפלת שלטונות מדכאים. אבל יש גם אנרכיסטים מימין - כאלה שלא רוצים שהמדינה תתערב להם בחיים או בכלכלה בכלל. מבחינתם, גם מיסים או חוקים בסיסיים הם סוג של שליטה.
בסופו של דבר אנרכיזם זה לא רק עניין של שמאל או ימין - זה עניין של גישה. יש כאלה שפשוט לא סובלים שליטה מלמעלה, לא משנה מאיזה כיוון היא באה.
אנרכיזם בדרך כלל מזוהה עם השמאל, כי הרבה אנרכיסטים מדברים על שוויון, חופש לכולם, והפלת שלטונות מדכאים. אבל יש גם אנרכיסטים מימין - כאלה שלא רוצים שהמדינה תתערב להם בחיים או בכלכלה בכלל. מבחינתם, גם מיסים או חוקים בסיסיים הם סוג של שליטה.
בסופו של דבר אנרכיזם זה לא רק עניין של שמאל או ימין - זה עניין של גישה. יש כאלה שפשוט לא סובלים שליטה מלמעלה, לא משנה מאיזה כיוון היא באה.
אני נוטה לאנרכיזם ובכלל מהצד של הימין. השלטון פוגע באופן עקבי בזכויות האדם ולרוע המזל המגמה הזאת רק הולכת וגוברת. הגורם העיקרי לאנרכיזם מהצג הימני הוא העלאת מסים והגבלות על חופש הפעולה.
מה שאתה מדבר עליו הוא בכלל מהפכנות, שזה הרעיון שיש להפוך את הסדר הישן לאחד חדש. בסין הקומוניסטית היה את הרעיון של מהפכנות מתמדת - אשר מטרתו היה לעודד ערעור על כל סדר באשר הוא במטרה להביא אל סדרים חדשים ומשופרים (עיקרון הסינתזיה).
הגורם לכך הוא פשוט אי יכולת להתמודד עם המערכת הקיימת. לדוגמא קרל מרקס שהייתה לו נכות (קלה) ומעולם לא למד מלאכה הרגיש שאיננו מסוגל לממש את עצמו במערכת (קפיטליסטית) אשר מעריכה ומתגמלת פרודקטיביות. לכן שאף ליצור מערכת כלכלית שבה אחרים דואגים לו ומשתפים איתו את רכושם גם מבלי שיוכל להפיק עבורם ערך (מדיד) כדי לקבל את הרכוש.
מה שאתה מדבר עליו הוא בכלל מהפכנות, שזה הרעיון שיש להפוך את הסדר הישן לאחד חדש. בסין הקומוניסטית היה את הרעיון של מהפכנות מתמדת - אשר מטרתו היה לעודד ערעור על כל סדר באשר הוא במטרה להביא אל סדרים חדשים ומשופרים (עיקרון הסינתזיה).
הגורם לכך הוא פשוט אי יכולת להתמודד עם המערכת הקיימת. לדוגמא קרל מרקס שהייתה לו נכות (קלה) ומעולם לא למד מלאכה הרגיש שאיננו מסוגל לממש את עצמו במערכת (קפיטליסטית) אשר מעריכה ומתגמלת פרודקטיביות. לכן שאף ליצור מערכת כלכלית שבה אחרים דואגים לו ומשתפים איתו את רכושם גם מבלי שיוכל להפיק עבורם ערך (מדיד) כדי לקבל את הרכוש.
שואל השאלה:
תשובות יפות ממש, תודה לכם
hot mess את צודקת, באמת יש גם אנרכיסטים מהצד הרעיון הקפיטליסטי והחוסר התערבות, שהוא בדרך כלל שמרני.
תשובות יפות ממש, תודה לכם
hot mess את צודקת, באמת יש גם אנרכיסטים מהצד הרעיון הקפיטליסטי והחוסר התערבות, שהוא בדרך כלל שמרני.
אני לא חושב שאנרכיזם נובע בהכרח מהרמה הפסיכולוגית (לפחות לא בצורה עמוקה), אבל כן אצל חלק מהצעירים שרוצים להיראות רדיקליים ולעשות "רעש", זה בהחלט יכול להגיע מתוך צורך בתשומת לב.
כמו שציינתי בעבר המונחים "שמאל" ו"ימין" הם עסקת חבילה מטופשת בין רצון לרפורמה לבין שימור הסטטוס קוו, שנולדה אחרי המהפכה הצרפתית.
אנרכיזם הוא לא באמת אידיאולוגיה הוא יותר סוג של אנטי-אידיאולוגיה.
הקשר שלו לשמאל קיים רק ברובד השטחי של "רצון לשנות". ובמובן מסוים הרצון הזה לשנות כן יכול להיות שמושך עליו אנשים עם אסוציאציה שמאלנית.
כמו שציינתי בעבר המונחים "שמאל" ו"ימין" הם עסקת חבילה מטופשת בין רצון לרפורמה לבין שימור הסטטוס קוו, שנולדה אחרי המהפכה הצרפתית.
אנרכיזם הוא לא באמת אידיאולוגיה הוא יותר סוג של אנטי-אידיאולוגיה.
הקשר שלו לשמאל קיים רק ברובד השטחי של "רצון לשנות". ובמובן מסוים הרצון הזה לשנות כן יכול להיות שמושך עליו אנשים עם אסוציאציה שמאלנית.
באותו הנושא: