4 תשובות
עדיין שבת איך אתה דתי, נו טוב שיהיה.
לשאלה לדעתי אלהים אוהב ונמצא עם האנשים שמאמינים בו ומעריך אותם עצם זה.
אז לא חושב שהוא שונא - אני כן חושב שאנשים לא צריכים לבקש קללות ודברים רעים על אף אחד, לא כנקמה ולא בכוונה.
וגם אם מבקשים, בחירה של אלהים להטיל את "הכישוף".
לשאלה לדעתי אלהים אוהב ונמצא עם האנשים שמאמינים בו ומעריך אותם עצם זה.
אז לא חושב שהוא שונא - אני כן חושב שאנשים לא צריכים לבקש קללות ודברים רעים על אף אחד, לא כנקמה ולא בכוונה.
וגם אם מבקשים, בחירה של אלהים להטיל את "הכישוף".
שואל השאלה:
אני דתי אבל לאחרונה אני קצת פחות שומר שבת
אני מנסה לחזור לשמור
אני דתי אבל לאחרונה אני קצת פחות שומר שבת
אני מנסה לחזור לשמור
אנונימי
דבר ראשון למחוק את הרע מהעולם - זה לא רע להפך זה טוב
מי אמר שהוא אוהב אותנו ואכפת לו ממנו? הוא בעצמו. (פסוקים למטה)
ולא אנחנו לא שמים אותו במגירה הוא תמיד פה ואנחנו תמיד עובדים אותו וגם מי שלא נראה שהוא עובד אותו - בעומק עומקים עובד אותו גם אם הוא לא מודע לזה כי זה בטבע שלנו
זה שהקדוש ברוך הוא מעל כולם לא אומר שהוא לא אוהב את כולם
הקשר של עם ישראל ושל הקדוש ברוך הוא זה קשר שהוא בבחינת "אֲחֹתִי רַעְיָתִי" (שיר השירים) כלומר גם קשר גם שאי אפשר להפריד אותו(כביכול כמו שלאח ואחות יש אותם גנים אז הם תמיד יהיו קשורים) וגם קשר של בחירה (כביכול כמו בעל ואישה שהם בוחרים להתחתן)
"וְעַתָּה, אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי, וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים, כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ (שמות יט, ה).
"וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים, כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי, ה', וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי" (ויקרא כ, כו).
"הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, וּבַגּוֹיִם - לֹא יִתְחַשָּׁב" (במדבר כג, ט).
"כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ, בְּךָ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (דברים ז, ו).
"רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק ה' לְאַהֲבָה אוֹתָם, וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם בָּכֶם מִכָּל הָעַמִּים כַּיּוֹם הַזֶּה" (דברים י, טו).
"כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ, וּבְךָ בָּחַר ה' לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (דברים יד, ב).
"וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְוֹתָיו. וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה, וּלְשֵׁם, וּלְתִפְאָרֶת, וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ לַה' אֱלֹהֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר" (דברים כו, יח-יט).
מי אמר שהוא אוהב אותנו ואכפת לו ממנו? הוא בעצמו. (פסוקים למטה)
ולא אנחנו לא שמים אותו במגירה הוא תמיד פה ואנחנו תמיד עובדים אותו וגם מי שלא נראה שהוא עובד אותו - בעומק עומקים עובד אותו גם אם הוא לא מודע לזה כי זה בטבע שלנו
זה שהקדוש ברוך הוא מעל כולם לא אומר שהוא לא אוהב את כולם
הקשר של עם ישראל ושל הקדוש ברוך הוא זה קשר שהוא בבחינת "אֲחֹתִי רַעְיָתִי" (שיר השירים) כלומר גם קשר גם שאי אפשר להפריד אותו(כביכול כמו שלאח ואחות יש אותם גנים אז הם תמיד יהיו קשורים) וגם קשר של בחירה (כביכול כמו בעל ואישה שהם בוחרים להתחתן)
"וְעַתָּה, אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי, וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים, כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ (שמות יט, ה).
"וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים, כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי, ה', וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי" (ויקרא כ, כו).
"הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, וּבַגּוֹיִם - לֹא יִתְחַשָּׁב" (במדבר כג, ט).
"כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ, בְּךָ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (דברים ז, ו).
"רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק ה' לְאַהֲבָה אוֹתָם, וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם בָּכֶם מִכָּל הָעַמִּים כַּיּוֹם הַזֶּה" (דברים י, טו).
"כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ, וּבְךָ בָּחַר ה' לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (דברים יד, ב).
"וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְוֹתָיו. וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה, וּלְשֵׁם, וּלְתִפְאָרֶת, וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ לַה' אֱלֹהֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר" (דברים כו, יח-יט).
למה שלא נבקש ממנו להשמיד את האויבים שלנו? אלו חיות פרא שמפיצות את הרוע והאכזריות הכי נוראה בעולם. אנחנו מקווי הטוב, שמתחננים כל יום לתיקון עולם במלכות שדי, רוצים שהרוע יכרת במלוא העוצמה. זה לא שאנחנו "אנוכיים" זה בגלל שאנחנו רוצים שהטוב יהיה, אנחנו כמהים לעולם ללא הרוע הזה, וזה בהתאמה לרצונו של ה' שרוצה שהעולם יהיה מתוקן וטוב. אז כן לא מספיק לנו שהחטופים רק יחזרו, אנחנו גם לא רוצים שחיות הפרא האלה ימשיכו להיות בעולם, ואנחנו רוצים שיקבלו את העונש שלהם ושהעונש שלהם יהיה הכי אכזר שיש. וכל זה מהרצון שלנו שהרוע יכרת. אני לא מבין מה הבעיה בבקשה כזו. הבקשות שפירטתי שגם כן נכללות בעוד קובץ בקשות שאנחנו מבקשים אותם מה' שלוש פעמים ביום בתפילת שמונה-עשרה, הם בקשות שבשיוויון עם הרצון של ה', בתפילת שמונה עשרה אנחנו לא מבקשים תתן לי ציון טוב במבחן, או שיקנו לי מחשב חדש (ואם מישהו כן מבקש דברים כאלו בסגנון, הוא מעוות את הקונספט של תפילת שמונה עשרה), אנחנו מבקשים בקשות שנובעות מהנפש הטהורה שלנו הכמהה להמלכת ה' בעולם ולתיקון העולם והכרתת הרוע ולהתדבקות בה'.
בנוגע לשאלה השנייה, כשם שה' הוא שלם כך ראוי שמעשיו יהיו שלמים. אנחנו לא בריאה עלובה, אנחנו בריאתו של מלך מלכי המלכים הקב"ה. וקל וחומר עם ישראל שבו הוא בחר להיות לו לעם ולירושה, ע"ז נאמר "ישראל אשר בך אתפאר" . הקב"ה מתפאר בישראל, ובבריאתו, שהן גילוי חוכמתו הרמה לידי ביטוי בפועל לכאורה. אולי אנחנו ג'וקים לעומת הקב"ה, ואדרבא, הרבה הרבה יותר קטנים מזה, אבל אע"פ כן אנחנו בריאתו של מלכו של עולם, וכשם שהאומן שצייר ציור מושקע ממש הוא משגיח ואוהב את יצירתו, קל וחומר שהקב"ה מתגאה ואוהב את יצירתו המדהימה, שהיא מעשה ידיו של השלם בכל מיני שלמויות.
הקב"ה אוהב את בניו, כל הורה אוהב את הילדים שלו, במקסימום הוא ההורה כועס על הילד כי הוא עושה מעשים רעים. כן הקב"ה, הוא אבא שלנו, הוא בוראנו, הוא אוהב אותנו כמש"כ בתהלים "ה' לטובתך חושה".
בנוגע לשאלה השנייה, כשם שה' הוא שלם כך ראוי שמעשיו יהיו שלמים. אנחנו לא בריאה עלובה, אנחנו בריאתו של מלך מלכי המלכים הקב"ה. וקל וחומר עם ישראל שבו הוא בחר להיות לו לעם ולירושה, ע"ז נאמר "ישראל אשר בך אתפאר" . הקב"ה מתפאר בישראל, ובבריאתו, שהן גילוי חוכמתו הרמה לידי ביטוי בפועל לכאורה. אולי אנחנו ג'וקים לעומת הקב"ה, ואדרבא, הרבה הרבה יותר קטנים מזה, אבל אע"פ כן אנחנו בריאתו של מלכו של עולם, וכשם שהאומן שצייר ציור מושקע ממש הוא משגיח ואוהב את יצירתו, קל וחומר שהקב"ה מתגאה ואוהב את יצירתו המדהימה, שהיא מעשה ידיו של השלם בכל מיני שלמויות.
הקב"ה אוהב את בניו, כל הורה אוהב את הילדים שלו, במקסימום הוא ההורה כועס על הילד כי הוא עושה מעשים רעים. כן הקב"ה, הוא אבא שלנו, הוא בוראנו, הוא אוהב אותנו כמש"כ בתהלים "ה' לטובתך חושה".
באותו הנושא: